DMEXCO ‘Storytelling wordt steeds belangrijker’ | PromZ

DMEXCO ‘Storytelling wordt steeds belangrijker’

Je kunt niet overal bij zijn, maar ik heb nu toch echt een mooi event gemist. De DMEXCO 2016 in Keulen, waar meer dan 50.000 bezoekers, 1.000 standhouders en 570 sprekers aanwezig waren. Gelukkig deed Liana van Zwieten voor mij verslag. Voor het geval dat jij het ook gemist hebt, hier zijn Liana’s leerpunten van de dag:

Vertrouwen, kwaliteit, data-driven, storytelling en smarter branded content. Dit zijn de termen die het meest voorbij kwamen tijdens mijn bezoek aan DMEXCO in Keulen. DMEXCO is the Global Business and Innovation platform of the digital economy. Aangezien ‘Storytelling’ in 2016 nog steeds hoog op de agenda staat, vertel ik hierbij mijn story.

DMEXCO over Realisatie

Er was eens… een tijd waarin alles sneller en makkelijker ging. Deze tijd is nu! De digitale tijd. Stel je voor dat er nog websites zijn in deze tijd die niet responsive zijn. Of dat er merken zijn die niet de taal spreken van hun doelgroep/klant. En zo niet op de juiste manier inspelen op de behoefte van deze klant. Bedrijven die niet genoeg investeren in digitalisering gaan het in deze tijd niet redden. Als jouw organisatie zich nog niet realiseert dat de mobiele telefoon onze grootste obsessie is, moet je je opmaken voor het ergste. (Sam Dolnick, New York Times)

‘You have to address the world how it is and how it’s going to be, not how it was three years ago. ‘ (Robert Schwartz, IBM)

DMEXCO over Optimalisatie

Wij als consument houden niet van hindernissen en haken dan ook snel af. Een aantal sprekers refereerden naar een ‘supersnelle highway’. Denk aan de online route die de klant moet nemen om in een (online) winkel terecht te komen. Deze route moet zo makkelijk en snel zijn, dat je er eigenlijk niet vanaf kunt geraken. Dus geen files, geen slecht wegdek, geen onduidelijke verkeersborden, of bruggen die openstaan en onbemand zijn. Het liefst één snelle, simpele, duidelijke aantrekkelijke weg die mensen brengt waar ze graag willen zijn. Een nette, overzichtelijke winkel, waar ze met gemak het product dat ze willen, kunnen aanschaffen. En waar ze goed en snel geholpen worden. (Tim Armstrong, AOL)

Dus investeer in deze ‘supersnelle highway’.
Zo’n snelweg ziet er natuurlijk voor ieder bedrijf weer anders uit. Dit heeft vooral te maken met de doelgroep. Want wat spreekt de doelgroep aan? Het is zo belangrijk om goed onderzoek te doen naar je bestaande klanten en natuurlijk potentiële klanten.

‘The right content to the right audience’ – Rishad Tobaccowala, Publicis

DMEXCO over Segmentatie

Bedrijven doen steeds meer met data. Data is ook zo’n dingetje waar we al jaren niet meer omheen kunnen. Maar doen we er al mee wat we ermee zouden moeten doen? Gebruiken we deze data op de best mogelijke manier om onze klanten te bedienen? Stemmen we onze content af op de informatie die we ontvangen van onze klanten? We zijn bijna zover. Alleen moeten we hier nog slimmer en creatiever in worden. Het retargeten van iemand die op een bepaalde webpagina is geweest met een keiharde reclameboodschap is niet zo moeilijk. Maar retargeten met het antwoord waar de bezoeker eigenlijk naar op zoek is en dat in een mooie aansprekende verpakking met een uitnodiging in de Limo op de supersnelle highway richting.. (vul het zelf maar in) (TIM Armstrong, AOL)

Hoe komen we erachter hoe we onze klanten moeten beantwoorden/triggeren? Door enerzijds dieper in de data te duiken en ze beter te leren kennen en anderzijds veel meer met visuals en copy te testen op verschillende audiences voor we daadwerkelijk aan de gang gaan met een campagne of een content strategie. Want content is cruciaal om de dialoog met een klant aan te gaan. En deze gaande te houden. (Steve King, Publicis Media)

Werken we met de juiste middelen en de beste processen om dit onze klanten te bieden?

DMEXCO over Integratie

Relevante content creëren is een ongoing every day task. Het is nu de tijd binnen je organisatie een cultuur te creëren waar creativiteit en ideeën welkom zijn. Mogen ontstaan. Je hebt namelijk geen permissie nodig om goede media-uitingen te maken. Dus doe ‘t! Geen grenzen. En natuurlijk zien we al een hoop leuke en humoristische content voorbijkomen, maar wanneer is het nou echt goed? Snacks zijn heerlijk, maar je hebt zo af en toe ook iets nodig dat zowel lekker als goed voor je is. Dus: create Smarter Branded content. (Jim Bankoff, Vox Media)

Video = nog steeds King en zal de komende jaren verantwoordelijk zijn voor een steeds groter groeiende meerderheid van het online verkeer. Toch is het opvallend dat we inmiddels weten dat de meeste personen video’s bekijken zonder geluid. En dat hier eigenlijk nog weinig gehoor aan wordt geven. ‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden, een video zegt meer dan 1000 foto’s. Vertel het verhaal alleen wel zo, dat de boodschap zonder geluid ook binnenkomt.
(Carolyn Everson, Facebook)

“Ga als merk niet ‘corporate’ doen op social. A brand must be a friend” – Tom Buday, Nestle

Met dank aan Liana van Zwieten voor dit mooie verslag.