E-mailplaatjes vullen geen gaatjes | PromZ
e-mailplaatjes

E-mailplaatjes vullen geen gaatjes

Bij elke vorm van DM, of dat nu on- of offline is, gaat het erom dat de boodschap wordt gelezen. De boodschap verkoopt. Die zorgt voor een reactie in de vorm van een button-klik naar een landing page. Plaatjes dragen daar alleen maar aan bij, als ze tot het lezen van de boodschap aanzetten. Helaas is dat vaak niet het geval. E-mailplaatjes worden vaak verkeerd ingezet.

Wees voorzichtig met e-mailplaatjes

Ik zie veel e-mails langskomen waar de plaatjes dominant zijn, té dominant. Soms zien ze er heel leuk uit, maar is de boodschap, of de Call to Action, verstopt in schoonheid. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Zo’n e-mail heeft meer weg van een thematische advertentie dan van e-mailmarketing. Het gaat naar mijn mening toch echt over het aantal opens, doorkliks en (vooral over het aantal) verkochte diensten of producten. Niet over mooie e-mailplaatjes.

Eye- of mousetrackingHeatmap - e-mail plaatjes kunnen ook afleiden van de boodschap

Onderzoeken met eye- of mousetracking geven een goed beeld van het effect van een e-mail. De DDMA (Data Driven Marketing Association) concludeerde naar aanleiding van de onderzoeksresultaten dat afbeeldingen van wezenlijk belang zijn. Maar als je naar de heatmaps kijkt blijkt juist dat de plaatjes de ogen van de boodschap wegtrekken.
Mijn ervaring is juist dat de tekst kort, krachtig, maar prominent moet zijn. Juist door een rustige aanblik wordt het oog van de ontvanger naar de boodschap getrokken. Belangrijke ‘what’s in it for me’ woorden worden vet weergegeven. Een plaatje draagt bij tot de sfeer, maar mag nooit overheersen en zeker je niet afleiden van de boodschap! image source: emerce.nl

E-mail is een één-op-één middel

En vergeet ook niet dat ook e-mail een één-op-één middel is. Om het persoonlijk te maken staat er een naam van een persoon met een functie titel onder. Je wilt immers weten van wie je een e-mail hebt gekregen. Ook dat zorgt voor meer response. Probeer het maar eens.