Houden we het droog in 2017? En andere manieren van fondsenwerving | PromZ
fondsenwerving fundraising

Houden we het droog in 2017? En andere manieren van fondsenwerving

Voor de meesten van ons staan per 1 januari alle meters weer op nul. Je hebt je een jaar lang uit de naad gewerkt en dan begint het gewoon weer helemaal overnieuw. Of je je targets hebt gehaald of niet, je moet weer hard aan de bak. Behalve met de drank. Want januari is omgedoopt tot Dry January, met de bedoeling dat we een maand lang geen glas wijn meer aanraken; ook geen bier en zeker geen whisky of andere sterk alcoholische versnaperingen.

Dry January

Dry January is een actie van het Britse Alcohol Concern. Zij pleiten voor een tijdelijke geheelonthouding met als doel om het alcoholmisbruik tegen te gaan. En zoals het anno 2017 hoort, is er ook een App en een calculator voor de hoeveelheid alcohol die je normaal gebruikt, beschikbaar. De onderliggende doelstelling is natuurlijk fondsenwerving.

Goede doelen

Goede doelen worden steeds creatiever in het werven van geld. De stichting die prostaatkanker bestrijdt heeft november omgedoopt in Movember. Die M is van mustache. Ze roepen mannen op om hun snor in november te laten staan en zich daarvoor door vrienden te laten sponsoren. Zo heb je ook organisaties als Pink Ribbon, die van de borstkanker af wil en daarvoor alles uit de kast haalt, behalve de collectebus. KWF komt nog wel langs de deur, maar organiseert tevens allerlei evenementen.

Kampioen creatieve fondsenwerving

Kampioen creatieve fondsenwerving is voor mij Kika. De Stichting Kinderen Kankervrij is een organisatie onder de bezielende leiding van oud reclameman Frits Hirschstein en is in een paar jaar een onuitwisbaar begrip geworden. Niet alleen door talloze activiteiten, zoals veilingen en sportevenementen, maar vooral ook door de wijze waarop zij met hun database omgaan. Heel subtiel weten zij daarmee mensen aan zich te binden, nooit drammerig en altijd sympathiek. Daar hef ik het glas op. Maar dat moet wel tot februari wachten, helaas.