Marketing wordt overspoeld met nieuwe termen en afkortingen. Het is helemaal dé marketingtrend op het moment. Zo heet het ‘digitale acceleratie’ als je snel een website hebt gemaakt en ‘succesvolle customer experience’ als je alleen je website een beetje hebt verbeterd. Ik hoorde laatst de kreet ‘Customer-first Marketing’. Blijkbaar is het bijzonder om je klanten op de eerste plaats te zetten. En als je helemaal hip wilt zijn kort je het af tot CFM.
Afkortingen hebben een magische werking in dit vak.
Ik vroeg laatst aan een marketing manager; doen jullie al aan BSM? Dat is echt de nieuwste marketingtrend. Als je de boot niet wilt missen, moet je snel zijn. Hij keek me met grote bange ogen aan. Ik zag hem denken: “doe ik iets fout? Is dat een nieuwe vorm van MA?” MA? vroeg ik. Ja, Marketing Automation. Weer zo’n hippe afko.
Ik krijg dan ook geregeld jeuk als ik weer met zo’n persoon om tafel zit en elk 3e woord een afkorting is. Zo is bij ons de nieuwste term BSM (Bull Shit Marketing) ontstaan. Altijd gebruikt door een groep marketeers, die er zo weinig van snapt dat ze maar met afkortingen zijn gaan werken om dat te bedekken. Maar sommige termen zijn er al een tijdje of blijven echt plakken.
We kennen natuurlijk allemaal CRM.
Dat is een stevig ingeburgerd fenomeen. Maar waar staat het eigenlijk voor? Customer Retention Marketing? Of Client Relation Management? Hoe het ook zij, het is de bedoeling dat je er je klanten meer door laat kopen. En dat doe je door met hen te communiceren, een goed gevoel te geven en mooie aanbiedingen te doen. Het gaat bij CRM over klanten. Over loyaliteit met benefits. Maar hoe zit het met prospects? Over een PRM-systeem hoor je niets, terwijl je meestal meer prospects hebt dan klanten.
Maak dat nou eens de volgende marketingtrend
Prospects worden vaak gezien als loslopend wild. Marketing op die groep is vaak niet meer dan zo nu en dan een schot hagel, in de hoop dat er een paar worden geraakt en vervolgens niets. Dat kan beter. Want waarom zou je niet een bepaalde groep prospects goed in kaart brengen en ze aan je merk laten ruiken. Zorgen dat ze je gaan waarderen en zich thuis voelen. Als je daarna met een gericht aanbod komt, is de kans dat hij klant wordt veel groter. Een soort pre-loyaliteitsprogramma dus voor mensen die nog geen klant zijn, maar het wel willen worden. Dat zou nou dé marketingtrend moeten worden! Zullen we het eens proberen?