Het is het belangrijkste onderdeel van een actie, maar krijgt de minste aandacht. De landing page, de digitale antwoordkaart waarmee je de response op je actie moet oogsten. Daarom geef ik je hier een paar simpele tips om beter te scoren.
1. Geef één boodschap in je landing page
Een goede landing page is een geïntegreerd onderdeel van een actie. Hij dient maar een doel: response genereren. Voorkom dus afleiding van het eigenlijke doel door de landing page vol te proppen met niet relevante toeters en bellen. Beperk je tot één boodschap. Zorg ervoor dat de respondent direct het aanbod ziet waarop hij reageert. En zet de verzendknop prominent op een plek waar hij direct opvalt. Je hebt maar een paar seconden en je bent hem snel weer kwijt als hij van alles moet doorworstelen.
2. Herhaal je aanbod op de landing page
Natuurlijk is het fijn dat iemand hebt weten te motiveren en hij/zij nu op je landing page is gekomen. Maar dan ben je er nog niet! Veel prospects weten na het klikken eigenlijk niet meer waarom ze geklikt hebben. Het is dus heel belangrijk dat je je aanbod herhaalt en de klant de bevestiging geeft dat hij goed zit. Alleen dan is hij gemotiveerd om ook echt te responderen.
3. Prefill de landing page
Een afhaker van de eerste orde is de plicht om allerlei gegevens te moeten invullen. Maak het de respondent eenvoudig. Zorg dat je alle relevante gegevens prefild. Dan hoeft hij alleen nog maar op de verzendknop te klikken. Of misschien aan te geven welk model grasmaaimachine of wat je hem ook maar hebt aangeboden, bestelt. Prefillen vanuit een e-mail actie is eenvoudig, zolang je beschikt over een goede database met de juiste gegevens. Je kunt ook prefillen vanuit een direct mail. Dan werk je met een PURL, een persoonlijke url die als variabele toevoeging achter de actie-url wordt geplakt. Een geprefilde landing page kan de response verdubbelen. Zeer de moeite waard dus.