Evenementen zijn al jaren in beeld voor actiemarketing en de verspreiding van promotionele producten. Carnaval wordt door veel merken echter overgeslagen, mogelijk vanwege lokale cultuurverschillen en schaalbaarheid van acties. Maar daarbij wordt wellicht niet altijd gedacht aan een simpel, laagdrempelig en ontzettend populair middel: het carnavalsembleem.
In ‘s-Hertogenbosch - onder carnavalsvierders ook bekend als Oeteldonk - vormen vrolijke emblemen die op boerenkielen en jasjes worden genaaid al decennialang een fenomeen. En hoewel in Noord-Brabant en Limburg zo’n beetje elke regio, dorp en stad zijn eigen carnavalstradities kent, is dit fenomeen gaandeweg overgewaaid naar andere plaatsen. Zodoende is vooral in Noord-Brabant de handel in kleurrijke carnavalsemblemen uit gegroeid tot een bloeiende business waarin jaarlijks enorme aantallen van de hand gaan. Suppliers en feestwinkels doen daar hun voordeel mee, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties tonen interesse in carnavalsemblemen. En dat is niet voor niets. Carnaval wordt in meer dan 600 Nederlandse plaatsen gevierd in de periode van november tot maart. Daarmee is het ‘t grootste festival van Nederland dat onder andere via emblemen promotionele kansen biedt.
Miljoenenmarkt
Totaalcijfers over de verkoop van carnavalsemblemen zijn lastig te achterhalen, maar groothandelaren melden ons dat ze er jaarlijks zomaar 500.000 verkopen. In (online)winkels beginnen de simpele emblemen bij een verkoopprijs van 1,75 euro per stuk en dat kan flink oplopen. Zo gaan er jaarlijks dus miljoenen om in de verkoop van carnavalsemblemen en dat maakt dat steeds meer partijen zich hierin specialiseren. Het speelveld van aanbieders is groot en loopt uiteen van handelaren in algemene promotionele artikelen tot aan detaillisten die zich richten op de lokale vraag naar emblemen.

Laagdrempelig en meerjarig
Die groeiende populariteit van carnavalsemblemen zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven en organisaties eigen emblemen laten maken. Daarvoor hebben zij verschillende beweegredenen. Soms willen zij medewerkers of klanten betrekken bij de cultuur van de regio, maar branding en zichtbaarheid spelen ook een steeds grotere rol. Een vrolijk ogend, mooi gekleurd embleem met eventueel een pakkende tekst heeft waarde als laagdrempelig touchpoint. Bovendien blijven de emblemen een maal vastgenaaid vaak op een jas of kiel zitten, waardoor er ook nog eens sprake is van meerjarige promotiewaarde.
Politie en waterschap
Er zijn inmiddels aardig wat mooie voorbeelden van organisaties die een eigen carnavalsembleem inzetten. Zo introduceerde de politie-eenheid Oost Brabant een eigen social mediafiguur, agent Adrie, die carnavalsemblemen uitdeelt. Dat valt dermate goed in de smaak bij het publiek dat de collega’s uit Zeeland-West-Brabant zich bij hem hebben aangesloten. Het aantal uit gegeven politie-emblemen is tijdens de carnavalsperiode van vorig jaar daardoor opgelopen tot 40.000 exemplaren. De politie ziet de verspreiding van de emblemen als een sympathieke manier om in contact te komen met feestvierders. Een ander voorbeeld zijn de emblemen van Waterschap Aa en Maas. Sinds een paar jaar lanceert deze organisatie voor carnaval een ludiek embleem rond een van hun kerntaken, zoals schoon water, voldoende water en dijkveiligheid. Het embleem speelt volgens het waterschap een rol in de publiekscommunicatie en vergroot de zichtbaarheid van het bestuursorgaan.
“Elk jaar meer”
Dat carnavalsemblemen zijn uitgegroeid tot volwaardige promotionele producten, is merkbaar voor de meeste embleemproducenten. Zo ziet Oeteldonkstijl.nl van de Brego Entertainment Group in Liempde de zakelijke markt aantrekken. “We zien een toename van organisaties die flinke aantallen emblemen laten maken en die vlak voor carnaval verspreiden in hun netwerk”, zegt managementassistent Pleun van Krieken. Ook eigenaar Guido van den Bogert van 013emblemen.nl in Tilburg merkt dat organisaties er steeds actiever mee bezig zijn. “De cafés hebben het omarmt als middel om zichtbaar te zijn. En voor voetbal clubs zoals in Tilburg Willem II is een carnavalsembleem een aanvulling op de merchandise. Maar we zien dat ook heel andere bedrijven erin geïnteresseerd zijn geraakt. Soms gaat het om beperkte oplages. Maar ik heb bijvoorbeeld ook emblemen voor een winkelcentrum geleverd en dan gaat het al om een partij van 8000 stuks.”
Bij Bleftplekke.nl in Goirle klinkt hetzelfde geluid. Dit bedrijf is onder andere de vaste embleemleverancier voor artiesten van platenmaatschappij Berk Music, waaronder De Alpenzusjes en Snollebollekes. “Het wordt elk jaar meer. We bedienden vorig jaar 50 tot 75 organisaties van een eigen ontwerp. We zitten nu alweer op het niveau van dat jaar, terwijl het seizoen nog maar net is begonnen. De piek komt normaliter in januari, enkele weken voor carnaval”, aldus eigenaar Jordy Persoons, die aangeeft dat hij ondanks toenemende drukte de volle aandacht schenkt aan orders van elke omvang.
Op tijd bestellen
Carnavalsemblemen worden over het algemeen geborduurd, gedrukt (sublimatie) of geweven. “Het vaakst wordt gekozen voor borduren”, zegt Van den Bogert. “Prints zijn interessant als er bijvoorbeeld een logo in het ontwerp zit dat klein en gedetailleerd is. Weven levert een strak resultaat op, maar is wat duurder. Borduren wordt door de meeste organisaties qua kosten als laagdrempelig ervaren en het levert heel mooie kwaliteit op.”
Van den Bogert laat emblemen voor klanten produceren in Nederland waar door hij redelijk korte levertijden kan hanteren. Andere leveranciers kiezen voor productie in het buitenland, vooral bij grotere oplages. Volgens Van Krieken is dat wel iets dat organisaties zich moeten beseffen als ze voor de carnaval van 2026 nog een embleem willen laten maken. “Je kunt zeker nog iets moois laten maken en de carnavalsvierders verrassen. Maar houd over het algemeen rekening met een bestelperiode van tenminste drie weken om er zeker van te zijn dat de levering op tijd komt.”
