De computer bepaalt alles, zelfs je babynaam | PromZ
De computer bepaalt alles

De computer bepaalt alles, zelfs je babynaam

In de Fonk las ik een heel gaaf artikel over Zwitsal, die een zelflerende babynamen-app heeft laten ontwikkelen. Op een soort tinderachterige manier, kunnen jij en je partner namen goed- en afkeuren om zo tot de ideale naam te komen. Ook de kindernamen van je andere kinderen kun je invoeren om een naam te vinden die er goed bij past. Jij kiest de naam van jullie baby, maar de computer bepaalt hem!

Een handig hulpmiddel of toch eng?

De meningen bij mij op kantoor waren verdeeld. Is zo’n app een handig hulpmiddel om samen te bepalen wat je leuk vindt? Of is de naam computer bepaald? Leert de computer op deze manier niet veel te veel over jou en jullie gezin? Zwitsal krijgt, doordat de babynamen-app geoptimaliseerd is voor het gebruik door beide ouders, ook informatie over de vaders. “Een doelgroep die voor het babymerk vooralsnog buiten beeld bleef”, aldus de Fonk. En natuurlijk een mooi overzicht van de samenstelling van je gehele gezin. Maar natuurlijk is het ook een leuke manier om je bij deze moeilijke keuze te helpen.

Klantgegevens slim inzetten is natuurlijk de kunst

Wat Zwitsal gaat doen met deze informatie is natuurlijk de hamvraag. Als ze vanuit de app een mooie klantreis gaan bedenken waar de broertjes en zusjes, vader en moeder ieder hun eigen benadering krijgen, kan er natuurlijk een mooi initiatief ontstaan. Ik zie het al helemaal voor me dat je mooie gepersonaliseerde campagnes gaat bedenken om al deze content in samenhang met overige verkoopinformatie, te gebruiken. Waar je broertjes en zusjes feliciteert met de nieuwe baby en ook hen in de watten legt. Het is natuurlijk een mooi feestmoment!

Maar let op de data regelgeving

En heb ik je kunnen inspireren? Wil je er nu zelf ook iets mee gaan doen? Lees dan eerst in ieder geval even het stuk uit Sprout over wat je met klantgegevens mag en wat je moet doen tijdens het verzamelen van de gegevens.

Kirsten Munk schrijft er een mooi stuk over: “De regelgeving voor het gebruiken van klantgegevens wordt strenger. Het komt erop neer dat je de opt-in in acht moet nemen; je moet de klant toestemming vragen om zijn gegevens te gebruiken. Je moet hem ook meedelen hoe je ze gaat toepassen en wat je doeleinden zijn. Veel uitgevers melden bijvoorbeeld, als ze om jouw gegevens vragen, dat ze die beschikbaar stellen aan zorgvuldig geselecteerde bedrijven. Dat is vrij gangbaar bij uitgevers. Maar als een bank jouw gegevens wil delen, ga je waarschijnlijk steigeren.”