e-maildesign en kliks

E-maildesign. Ken jij deze tips al?

Erg vaak kom ik nog e-mailtemplates tegen die aan verbetering toe zijn. Er is namelijk echt heel veel mogelijk met de laatste technologie in e-mailmarketing. Zeker als je hyperpersonalisatie inzet. Hierbij een rijtje met leuke tips:

Tip1. Ga verder dan de naam met personalisatie in je e-mail.

Net als dat vroeger drukkers blij waren dat ze je naam en adres konden inprinten, lijkt het dat sommige e-mailbedrijven dit de enige plek vinden waarbij ze moeten personaliseren. Het personaliseren van je onderwerpsregel of snipit helpt je openingsratio met 26 procent las ik laatst in een e-mailonderzoek. Maar ook juist de boodschap van de rest van de e-mail personaliseren is belangrijk. Denk daarbij ook aan plaatjes, knoppen, rekenmodellen of andere content die je relevanter kunt maken voor de ontvanger.

Tip2. Je e-mail wordt mobiel het meest gezien.

Wist je dat 54 procent van e-mails tegenwoordig mobiel gelezen wordt? Maak dus niet alleen maar een mooi design voor op de desktop maar ook vooral voor mobiel. Hier een leuk voorbeeld van een responsive header.

Tip3. Stuur je mail alleen naar ontvangers die het interessant kunnen vinden.

Open deur? Jazeker, voor ons wel. Maar wist je dat je met relevante e-mails je ROI van je e-mail met 760 procent kunt verhogen? DMA-onderzoek heeft aangetoond dat de boodschap aanpassen, naar een gerichtere doelgroep met een veel persoonlijkere boodschap, je campagne vele malen beter kan laten scoren.

Tip4. Voeg een interactief item toe.

Gebruiken jullie wel eens gif’s in je e-mail? Uit onderzoek blijkt dat een interactief, bewegend onderdeel in je e-mail kan zorgen voor een extra 18 procent unieke kliks en 10 procent doorkliks. Let wel op dat niet alle browsers alle techniek ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan interactieve e-mail campagne met een menu, countdown, slider, carrousel of flip effect. Hieronder vind je ook hiervan een mooi voorbeeld.

Tip5. Wissel af en toe af met een e-mail zonder opmaak.

Ook mails zonder opmaak, dus alsof die uit je eigen persoonlijke mailbox komt, werken erg goed. Deze lijken veel persoonlijker dan een mooi opgemaakte mail. Als je doelgroep het toelaat (je kent ze ‘persoonlijk’) zou je dat dus best eens kunnen uitproberen.

Maar denk altijd eerst aan je doelgroep en de doelstelling op het moment dat je een e-mailcampagne maakt. Sommige berichten hebben gewoon een simpel e-mailtje nodig en bij andere kun je helemaal losgaan met mooie uitingen. Hierbij nog even wat leuke voorbeeldjes:

Email design examples- Browns

French-Connection-animated-video-integratedDisney Carousel