goodies in je kerstcampagne

Goodies in je kerstcampagne? Maak ze lekker persoonlijk!

Goodies, wie is er niet gek op! Oké, ik weet dat het een beetje oneerbiedig is voor de branche van mooie promotionele artikelen, maar ik (en mijn klanten) noemen ze nog steeds zo. En nu ik wat jaartjes mee draai met het bestellen van promotionele artikelen valt het me toch altijd op hoe de ene leverancier met deze periode totaal anders omgaat dan de andere. Ik ben benieuwd hoe jullie goodies-campagnes draaien en hoeveel extra omzet jullie hieruit halen. Mocht je het leuk vinden dat ik jullie uitingen review, stuur me dan even een berichtje.

Gelukkige goodies-campagne

Ik was blij verrast met de campagne van Geluk. Zij hadden namelijk een heel mooi treintje die een aantal weken geleden al begon. Eerst kreeg ik een e-mail, daarna een DM met leuke bobbel (een chocolaatje) en daarna weer een e-mail. De focus lag in iedere uiting ook net op iets anders. Hij begon met sinterklaas, de tweede en derde uiting waren een combinatie van Sint en Kerst. Nou heb ik nog niet besteld, dus heeft de campagne bij mij nog niets opgeleverd, maar ik vond de timing erg goed. En ook het chocolaatje in de vorm van een hoefijzer was heerlijk en kwam nadat ik hem ontvangen had in de post ook in de e-mail naar voren.

Maak het een gepersonaliseerde goodies-campagne

Natuurlijk viel er nog wel wat te verbeteren voor de volgende keer. Ik heb namelijk dit jaar een keer bij ze besteld, dus het zou wel netjes zijn om persoonlijk aangeschreven te worden. Gewoon met ‘Beste Marlous, leuk dat je dit jaar met onze koekjes in de weer bent geweest. We hopen dat het bevallen is en dat je nu zin hebt om weer iets lekkers naar je relaties te sturen.’

Ook werken campagnes het beste als je er urgentie in stopt. Natuurlijk komt die Sinterklaas- en kerstperiode dichterbij. Maar doe een leuke ‘bestel dit en krijg dat’ erbij of ‘stuur cadeautjes en krijg van ons ook een cadeautje’. Het hoeft niet altijd korting te zijn.

Leuke goodies als relatiegeschenk

Ook van Slobbe wist ons te vinden met een relatiegeschenk-e-mail. Ook hier miste ik de personalisatie. Hoewel de e-mail over erg leuke producten ging, zou ik ze willen adviseren om ook echt om de aankoop te vragen en de copy wat meer in de richting van de koper te schrijven. Misschien iets van ‘Moeten jouw werknemers ook altijd in het donker naar hun auto als ze naar huis gaan? Misschien is het leuk om hun kerstpakket te vullen met een leuke veilige muts met led-licht en jouw logo. Bekijk hier hoe je deze nog op tijd in jullie kerstpakket krijgt.’  Het was nu vooral een leuke nieuwsbrief en deze periode mag het mijn inziens wel iets actiever.

Wat je voor jouw nieuwsbrief kunt leren

  • Denk aan de ontvanger!
  • Bedenk hoe je jouw product nu interessant kunt maken voor deze klant.
  • Spreek hem of haar persoonlijk aan en zorg dat het bij je past!
  • Stuur het niet naar mensen die het toch niet willen ontvangen.
  • Geef een indicatie van de kosten als dat kan.
  • Vraag om de click door een knop of link toe te voegen.
  • Maak het inspirerend en relevant.
  • Zorg ervoor dat je meerdere keren gezien wordt, zodat je echt opvalt.
  • En zorg ervoor dat je hem opvolgt, door eventueel een extra mail die getriggerd wordt als je ergens geklikt hebt, een retargetting banner of persoonlijk contact!

Succes met al jullie campagnes!