Als trotse sponsor van DeMeter vakvereniging van (dialoog)marketeers, zat ik vorige week bij het congres ‘De Toekomst van Marketing’. Daar waren hele interessante presentaties, maar één daarvan inspireerde mij het meest. Gonneke Gros van Philips Lighting liet ons zien hoe retailers meer data van winkelend publiek kunnen verzamelen en daarmee gerichte marketingacties in kunnen zetten. Indoor Positioning Marketing heet het, ontwikkeld door Philips. Het kan via een app en de plafondverlichting in winkels of andere gebouwen nauwkeurig bepalen waar een klant zich bevindt en hem of haar specifieke aanbiedingen doen.
Er is al heel veel data beschikbaar
Op de precieze locatie is van een persoon echter nog maar weinig data beschikbaar. Met dit systeem kan je data gebruiken voor het genereren van promoties en/of hele nieuwe ervaringen bieden voor je bezoekers.
Voorbeelden van promoties en belevingen zijn:
• Aanbiedingen op basis van locaties
• Bewegwijzering
• Gepersonaliseerde informatie op de juiste plek, op het juiste moment
• Gepersonaliseerde aanbiedingen
• Suggesties (omdat u brood in uw winkelmand heeft, krijgt u een aanbieding voor boter)
• Gamification – je zou zelfs een speurtocht kunnen maken 🙂
Het publiek en de retailers zijn enthousiast
Uit onderzoek naar het gebruik van retail-apps in winkels, bleek dat in Frankrijk veruit het grootste aantal mensen een app gebruikt voor ‘location service’ in de winkel. Het lag daarom voor de hand dat Philips voor de Franse winkelketen Carrefour koos als partner voor een eerste case. Carrefour heeft veel promotie-acties (en die konden mooi ingezet worden). De klanten gaven namelijk aan dat ze door het uitgebreide assortiment moeite hadden om de promoties te vinden in de winkel. De app komt hierin tegemoet aan de klanten van Carrefour, maar ook voor de medewerkers in de winkel is het heel handig. En wat de Fransen kunnen kunnen wij ook. Gonneke Gros gaf aan dat binnenkort ook een retailer in Nederland deze techniek zal inzetten.
Indoor Positioning Marketing werkt met licht
Gonneke legt uit dat deze technologie met licht te maken heeft. De led-verlichting in de winkels kan signalen afgeven die gedetecteerd worden door de lens van de camera in de smartphone. Dit in combinatie met Bluetooth zorgt voor een juiste plaatsbepaling in de winkel. Dit kan in alle overdekte en verlichte ruimtes ingezet worden. Denk daarbij aan grote sporthallen, indoor-evenementen, beurzen en shoppingmalls.
Maar waar ik vooral zo gecharmeerd van ben, is dat je door een app het helemaal gepersonaliseerd kunt aanbieden, op eerder aankoopgedrag, je gedrag in de winkel en je locatie. Een droom voor iedere marketeer, toch?
Meer weten? Lees Gonneke’s whitepaper