Het nut van reclame, ken jij het al?

‘Reclame is een onmisbaar element van de samenleving. Een factor van belang voor de nationale economie. Die boodschap brengt de Nederlandse reclame-industrie gezamenlijk naar buiten in de campagne het Nut van Reclame.’ Zo schrijft de bond van adverteerders in hun meest recente nieuwsbrief. Maar wat is het nut van de reclameboodschap? Behalve dan de reclamemakers aan het werk houden. Zij geven het volgende aan, al voelt het voor mij wel erg ‘Wij van wc-eend…’ verhaal:

1. Reclame is een vliegwiel voor economische waarde.

Elke euro geïnvesteerd in een reclameboodschap levert gemiddeld 7 euro aan economische waarde op. Dit blijkt uit het rapport ‘Value of Advertising’ van Deloitte (2017), dat gebaseerd is op reclamebestedingen in de perio­de 1998-2014 in 35 landen, waaronder Nederland.

2. Het stimuleert marktwerking en prijsvorming.

Volgens de site bevordert het concurrentie en zorgt het ervoor dat het ene merk mooier en beter wil zijn dan het andere. En dat wij daar dus voordeel van hebben.

3. Reclame stimuleert digitale innovatie.

Dankzij digitale innovatie kunnen bedrijven hun aanbod gemakkelijker en gerichter onder de aandacht brengen van de consument. Ook wordt er geïnvesteerd in technologie. Zoals interactieve reclameborden, behulpzame mobile apps, smart watches. En ook relevantie van de boodschap door op interesse gebaseerde online aanbiedingen, amusement en informatie aan te bieden.

4. Reclame creëert werkgelegenheid.

Uit onderzoek van Deloitte in verschillende Europese landen blijkt dat reclame-activiteiten gemiddeld bijdragen voor 2,6 procent aan de werkgelegenheid (213.000 mensen).

5. Het ondersteunt sport en cultuur.

Zonder shirtreclame zijn zowel professionele sporters als amateurs minder goed in staat om op niveau te presteren, aldus de reclamemakers. Ik neem aan dat ze bedoelen dat ze er dan niet fulltime voor kunnen gaan, omdat ze andere inkomsten nodig hebben.

6. Reclame financiert een pluriform medialandschap.

Zij kunnen content leveren omdat het gefinancierd wordt door de adverteerders. Voor reclameruimte op de verschillende mediakanalen wordt betaald. Hiermee is de reclame-inzet een financier van formaat voor de media. Dagbladen zijn voor 20 procent van hun inkomsten afhankelijk van reclameboodschappen.

Mijn mening: Het kan nog een stuk beter worden

Eigenlijk bewijst het ‘nut-van-reclame’ zich alleen als het relevant is. Als het genoeg ROI oplevert en ook echt gewenst en gericht is. Niets is zo irritant als reclames waar je niet op zit te wachten, zelfs als het ‘een vliegwiel is voor economische waarde’ of andere mooie termen die de reclamemakers hebben bedacht. Houd het hypergepersonaliseerd en relevant, alleen dan is het een goede investeerder voor jou of je klant. Anders is het alleen maar irritant.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit wc-eend verhaal vinden. Je kunt het hier lezen.