De papieren antwoordkaart doet het nog altijd goed | PromZ
papieren antwoordkaart

De papieren antwoordkaart doet het nog altijd goed

Waarom zou je nog een papieren antwoordkaart toevoegen aan een direct mail, als er ook digitaal gereageerd kan worden? Simpel; omdat het nog steeds beter scoort. Dat is onlangs weer gebleken bij een actie voor Servicecentrum Drechtsteden, een samenwerkingsverband van gemeenten in de regio Dordrecht.

Een PURL én een papieren antwoordkaart

Zelfs met een persoonlijke URL naar de landingspagina, die zowel in de begeleidende brief stond als op de antwoordkaart, reageerde ruim 60 procent van de respondenten door het insturen van de antwoordkaart. En dat terwijl alle respondenten over een internetaansluiting beschikten.

Een antwoordkaart maakt het makkelijk

De antwoordkaart was geprefilled met de naam en het adres van de respondent. Het enige dat moest worden ingevuld was het e-mailadres. En hij moest natuurlijk even naar de brievenbus worden gebracht. De papieren antwoordkaart voldeed aan alle andere trick’s in the book inclusief natuurlijk de beïnvloedingsstrategieën van Cialdini.  Maar dat deed de landing page ook. En ook die was geprefilled. Blijkbaar was het toch meer werk om eerst online te gaan, dan het snel even in te vullen.

Werkt responsverhogend op digitale respons

Uit eerdere tests is gebleken dat een papieren antwoordkaart ook responsverhogend werkt op de digitale respons. Het ene mailpack was voorzien van een antwoordkaart en bood de mogelijkheid om ook digitaal te responderen. Het andere mailpack had geen antwoordkaart. Je kon alleen digitaal responderen. De verrassende analyse toonde aan dat bij het mailpack met antwoordkaart de digitale respons hoger was dan bij het mailpack waarbij geen papieren antwoordkaart zat. Het lijkt er dus op dat alleen al de aanwezigheid van een antwoordkaart responsverhogend werkt. Alsof het tegen je zegt dat je moet antwoorden. Ik hoor graag of jij dit ook getest hebt!