Op het gebied van mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) zijn er talrijke keurmerken en richtlijnen. Maar wat zijn nou de werkelijke handvatten voor duurzame productie van gifts en premiums? Gemaco wijdde er een masterclass voor relaties aan.
Hoog bezoek in Breda. Oud-minister Jan Kees de Jager, van 2010 tot 2012 minister van FinanciĆ«n in het kabinet- Rutte I, sprak tijdens de Gemaco Masterclass over zijn ervaringen in de politiek. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, het thema van de masterclass, ligt hem na aan het hart, vertelde hij. Maar De Jager gooide het meer over de persoonlijke boeg, en toonde onder meer fotoās van zijn ontmoeting met oud-president van de Verenigde Staten, George Bush jr. Gemaco had ook managing director Lex de Bruijn van Fira uitgenodigd om zijn visie op verantwoord zakendoen te delen. Fira is een mvo-kennismakelaar. Voordat De Bruijn het bureau oprichtte, was hij ISO-auditor. Later adviseerde hij ondernemingen als Coca-Cola en Sony op het gebied van mvo. De boodschap van De Bruijn: socio-economie is de enige weg naar een duurzame toekomst. āPeople Planet Profit, Triple Bottom Line ā het zijn begrippen die we vaak voorbij horen komen. Maar mvo wordt alleen maar een succes als je het met geld kunt voortdrijven.ā
Eigenlijk kun je mvo zien als business development, stelde De Bruijn. āOp basis van een visie op mvo voor de toekomst zet je je business development op. Zo doen de Akzoās en Philipsen van deze wereld het ook.ā
Trendsetter
Ook directeur strategie Jos Schrƶer van gastheer Gemaco Group betoogde dat mvo echt gaat werken als het geld oplevert, of ten minste budgetneutraal is. Gemaco heeft vestigingen in zeven landen. Schrƶer: āOp Europese schaal zijn we best een grote speler in de branche. We willen daarom een trendsetter zijn, en geen volger. Onze missie is dat we graag samen willen werken aan een betere wereld.ā Net als veel andere leveranciers produceert Gemaco in zogenoemde risicolanden. āDan is het belangrijk dat je duidelijk kunt maken hoe en waarom dat gebeurt.ā Schrƶer memoreerde de ramp in Bangladesh, in april van dit jaar. Een kledingfabriek van acht verdiepingen stortte in. Daarbij vielen 1.127 doden. āAls gevolg daarvan zijn allerlei initiatieven ontstaan, zoals hetĀ Schone Kleren Programma. Er gebeurde voor die tijd al het nodige, maar kennelijk was dat niet afdoende om dit soort rampen te voorkomen.ā Gemaco ondersteunt verschillende mvo-initiatieven. āDat doen we ook omdat onze klanten daar om vragen ā daarmee bedoel ik natuurlijk: Ćŗw klanten vragen daar om. Zij zullen in toenemende mate willen weten: waar komen die producten vandaan, hoe worden ze gemaakt?ā Een concern als Unilever heeft op dat punt mooie doelstellingen geformuleerd, stelde Schrƶer. āHet is goed dat dit soort bedrijven stappen zetten, zodat wij als leveranciers daar aan mee kunnen doen, en we die kennis ook kunnen doorgeven aan de wat kleinere klanten.ā Ook vanuit merkbescherming is het van belang om geen risicoās te lopen, haalde Schrƶer aan. āHet merk heeft een enorme waarde. Ik heb het voor de gelegenheid nog even opgezocht: Coca-Cola is 77 miljard dollar waard, Apple 76 miljard. Je kunt je voorstellen: als daar iets niet goed gaat, dan heeft dat grote gevolgen.ā
Geboden
Gemaco onderschrijft de Code of Conduct van de Global Compact van de Verenigde Naties. Deze gedragscode bestaat uit tien āgebodenā op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en anti-corruptie. āMaar het is niet zo moeilijk om zoān verhaal te onderschrijven en daar elk jaar een paar duizend euro voor te betalen. Het gaat er vooral om: wat doe je Ć©cht?ā Hoe geeft Gemaco dan wel handen en voeten aan het mvobeleid? āWe zijn lid geworden van het Business Social Compliance Initiative.ā BSCI is een dochterorganisatie van de Foreign Trade Association, en houdt zich bezig met de verbetering van arbeidsomstandigheden op basis van de tien geboden van de Global Compact van de VN. Van vergelijkbare organisaties in andere sectoren is Gemaco ook lid, zoals Fira, dat sterk is in de financiĆ«le wereld.
Tekortkomingen
Fabrikanten die aan Gemaco leveren, zijn allemaal BSCIgeregistreerd. Nieuwe producenten moeten de gedragscode ondertekenen, waarna een auditbureau een onafhankelijk rapport opstelt. Voldoet de fabriek op een aantal punten niet aan de eisen van de sociale audit, dan moeten deze tekortkomingen eerst worden verholpen. De vermelding in het BSCI-register is drie jaar geldig. Daarna wordt er een nieuwe audit uitgevoerd. Schrƶer: āDoor zaken te doen met een leverancier die is aangesloten bij initiatieven als BSCI, koopt u zekerheid voor uzelf en voor uw merk.ā Werkt het niet prijsverhogend, wilde een toehoorder weten. āVoor een bedrijf als Gemaco is het allerduurste als zaken niet goed geregeld zijn en naderhand alsnog recht gezet moeten worden.ā Daar tekende Schrƶer wel bij aan dat de kwaliteit van het product zelf een apart traject is. āAls je volgens mvo-richtlijnen werkt, doe je je zaken heel netjes. Maar dan heb je nog niets verbeterd aan de kwaliteit van je uiteindelijke product. Dat is een aparte stap die we ook doen; niet alleen met social audits, maar ook door de keuring van producten zorgen we dat we zekerheid kopen.ā
Gemaco
Gemaco is actief op het vlak van premiums en relatiegeschenken. Daarnaast ontwikkelt Gemaco spaar- en
loyaliteitsacties en textiel- en fulfilmentprogrammaās. Het bedrijf, met een omzet van ruim 60 miljoen euro, heeft verkoopkantoren in Nederland, Duitsland, thuisland BelgiĆ«, Sjanghai, Parijs, Warschau, Basel, Londen en Manchester.