Belang van goede klantdata nog steeds geen open deur bij actiemarketing | PromZ
klantdata

Belang van goede klantdata nog steeds geen open deur bij actiemarketing

Goede klantdata is onmisbaar bij actiemarketing. Open deur? Blijkbaar niet, als je het broddelwerk ziet dat sommige bedrijven op hun klanten en prospects durven af te vuren. En dan verbaasd zijn dat er zo weinig uitkomt. Gelukkig stijgt het bewustzijn onder marketeers dat goede klantdata essentieel is en steeds belangrijker wordt.

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Forbes ondervroeg 255 marketeers en bureaus. Daaruit bleek dat 62 procent op maat gemaakte communicatie inzet, maar slechts 19 procent gebruikt klantdata zodanig dat er nieuwe en impactvolle marketingprogramma’s uit volgen. Het goede nieuws is dat ze wel aangeven het heel belangrijk te vinden dat meer en meer communicatie gepersonaliseerd wordt, of beter nog precies op maat gemaakt (hyper-gepersonaliseerd).

Als actiemarketingjunkie word ik daar blij van. Wij schreeuwen al jaren dat communicatie slimmer, gerichter en verstandiger moet. Minder massaal e-mails uitsturen naar grote groepen in de hoop dat iemand reageert. En meer heel persoonlijke berichten verzenden, die aanvoelen alsof het alleen voor de ontvanger zelf gemaakt is.

Uit hetzelfde onderzoek van Forbes blijkt ook dat de plannen voor het komende jaar, sales (80 procent), loyaliteit (79 procent) en brand awareness (78 procent) zijn. Iets wat je natuurlijk met een hele persoonlijke klantgerichte beleving goed moet kunnen inregelen. Niet meer alleen op brand awareness richten, maar een mooie beleving waar zowel het merk als de consument beter van wordt.