Louise Musquetier: (Alpha Impex): ‘Grote opdrachtgevers willen graag centraal inkopen’

Alpha Impex is onderdeel van handelshuis Koopman International, dat wereldwijd actief is en meer dan 30.000 artikelen levert aan de retail. Er is een grote synergie, maar als het gaat om ‘branding’ doet Koopman een stap terug en neemt Alpha Impex de lead.

Wie al wat langer meeloopt in dit vak, klinkt de naam Alpha Impex bekend in de oren. Alpha
Impex, leverancier van custom made premiums, bestaat al meer dan 25 jaar en werkt voor bedrijven en merken als Kneipp, Elmex, Mövenpick en Fristi. De leiding was jarenlang in handen van Jean van Waes. Hij verliet het bedrijf vorig jaar juni. Alpha Impex, dat tot die tijd altijd in Wormerveer was gevestigd, kreeg een nieuw onderkomen in Amsterdam. Het bedrijf is ingetrokken bij Koopman International, de handelsonderneming waar Alpha Impex al een jaar of acht onderdeel van is.

24 landen

Koopman International is opgericht in Amsterdam in 1937. Ging het in die beginjaren nog om het op de markt verkopen van huishoudelijke producten, nu is het een internationaal opererend handelshuis met showrooms en kantoren in meer dan 24 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Noord en Zuid-Amerika. De onderneming levert meer dan 30.000 non-food producten aan uiteenlopende bedrijven binnen de detailhandel, onder andere supermarkten, bouwmarkten, tuincentra, warenhuizen en een aantal internationale merken. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. In de daar gevestigde showroom van zo’n 15.0000 vierkante meter zijn alle artikelen te zien, variërend van kerstartikelen tot home & living, van huishoudelijke artikelen tot en met het tuinassortiment. Het distributiecentrum van 220.000 vierkante meter bevindt zich in Emmeloord, waar alle zendingen worden gecontroleerd en verzendklaar gemaakt. Het distributiecentrum huisvest ook een productie- en ompakafdeling om te kunnen voldoen aan klantspecifieke wensen, zoals displays, private label en andere verpakkingsvarianten.

Inkoopvoordelen

Hoewel het geen geheim was, werd er in de tijd van Jean van Waes naar buiten toe nooit openlijk gesproken over de link tussen Alpha Impex en Koopman International. Alpha Impex had ook een redelijk zelfstandige status en opereerde dienovereenkomstig, en dat was hoe Alpha Impex zich wilde profileren. Maar de tijden zijn veranderd. De nieuwe generatie Alpha Impex’ers – accountmanager Louise Musquetier en inkoper Olga Makarov – en Dennis Uivel, die als adjunct directeur Koopman International nauw betrokken is bij het reilen en zeilen van Alpha Impex, willen de banden tussen de twee bedrijven nu juist wel benadrukken. Musquetier: “Alpha Impex profiteert onder andere van inkoopvoordelen door het samen met Koopman International inkopen van producten in het Verre Oosten. Ook op het vlak van het testen en controleren van producten, MVO, compliance, fulfilment en distributie profiteren we van de mogelijkheden en kennis van Koopman International.” Uivel: “Grote ondernemingen, en zeker de internationaal opererende, stellen steeds hogere eisen aan hun leveranciers waar het gaat om de financiële draagkracht en het naleven van alle wet- en regelgeving bij het produceren en leveren van producten, zowel voor de retail als in het geval van promotionele producten. Koopman beschikt over een eigen Safety and Quality Assurance (Q&A) afdeling. Zo hebben wij ook een eigen onafhankelijk laboratorium dat gecertificeerd is met de hoogste Veritas rating.”

Branding

Alpha Impex levert alleen custom made premiums, de oplages beginnen zo ongeveer bij 5000 stuks. Met een Koopman International op de achtergrond ligt het voor de hand dat ook Alpha Impex alleen grote(re) klanten bedient. Uivel: “We zijn gewoon niet ingericht op kleinere orders.” De premiums worden geproduceerd in dezelfde fabrieken in China waar ook Koopman International mee samenwerkt en bij inkoopt, licht hij toe. Op heel wat trajecten gaan Koopman en Alpha Impex gelijk op, maar zodra het om branding gaat, neemt Alpha Impex de lead. Musquetier: “Het grote verschil met Koopman is dat wij pas gaan bestellen als we de order hebben omdat bij ons alles custom made gemaakt moet worden. Bij ons draait het immers om promotionele producten die het merk en de boodschap van de klant moeten uitdragen en de naamsbekendheid moeten vergroten.”

Synergie

Maar waarom heeft zo’n groot handelshuis voor de retail eigenlijk een leverancier van promotionele producten als Alpha Impex in huis? Is het niet te veel een vreemde eend in de bijt die uiteindelijk een andere tak van sport beoefent? Uivel: “Er is synergie, en die willen we zo veel mogelijk benutten. Koopman International heeft wereldwijd klanten. Tussen al die klanten zitten retailers die ook promotionele activiteiten ontplooien waarvoor ze premiums nodig hebben. Zo’n klant kunnen we via Alpha Impex dus ook servicen.” Een voorbeeld – om het maar even dicht bij huis te houden – is de samenwerking met supermarkt Deen, begin dit jaar. Alpha Impex verzorgde de Trucado-premiumactie van Deen, waarbij consumenten enkele weken lang konden sparen voor 25 goocheltrucjes. Bij iedere 15 euro aan boodschappen en actieproducten ontving de klant een trucje. Op de achterzijde van elke verpakking van een trucje, stond een QR-code die doorlinkte naar een filmpje waar goochelaar Roy van Rossum (bekend van de YouTube-serie ‘Goochelen doe je zo’) de truc voordeed en daarna ook uitleg gaf over hoe de truc werkt. Tussen alle trucjes waren ook een aantal gouden goochelstafjes verstopt. De vinders van deze stafjes wonnen in ieder geval een Deen-waardebon, maar maakten
daarnaast ook kans op een goochelshow van Roy van Rossum voor een complete schoolklas.

Centraal inkopen

Louise Musquetier verwacht dat Alpha Impex steeds meer gaat werken voor de grote klanten van Koopman International en vanuit die ‘flow’ meer andere grote ondernemingen zal aantrekken om custom made artikelen aan te leveren. “Opdrachtgevers die internationaal opereren, kunnen bij ons centraal inkopen. En daar is vraag naar. Opdrachtgevers kunnen op die manier de kwaliteit van de producten en de huisstijl bewaken. We worden steeds vaker eerder in het inkoopproces betrokken om mee te denken met welke producten de actie of productintroductie van de opdrachtgever het beste ingevuld kan worden. Hoe langer we al met een klant werken, hoe eerder we worden ingeschakeld om met creatieve ideeën en voorstellen te komen.”