Marijke van Hoorne (PPP-directeur): 'Klanten moeten hun leveranciers laten meedenken' | PromZ
Marijke van Hoorne (PPP-directeur) 'Klanten moeten hun leveranciers laten meedenken'

Marijke van Hoorne (PPP-directeur): ‘Klanten moeten hun leveranciers laten meedenken’

Het bestuur van de branchevereniging PPP (Platform Promotional Products) geeft plankgas om de vereniging in hoog tempo verder te kunnen professionaliseren. Zeer recent is een directeur aangenomen die niet in de laatste plaats de functie heeft om het PPP naar buiten toe een gezicht te geven.

Marijke van Hoorne is sinds begin juli directeur van het PPP. Ze is geen onbekende in de promotionele
productenbranche. Zij is de Ho van Hokra, maar inmiddels niet meer betrokken bij dit bedrijf. Van Hoorne runt alweer enige jaren Multistar Productions, een onderneming voor het organiseren van communicatieprojecten op maat. Daarmee voldoet ze aan twee belangrijke eisen waaraan de directeur moest voldoen: beschikken over ervaring in en kennis van de branche, en onafhankelijkheid ten opzichte van partijen in de markt.

Alert blijven

“Ik was er altijd op uit om het maximale uit een promotioneel product te halen. Dat gaat dan aan de ene kant om het product of de dienst zelf en aan de andere kant om de creativiteit. Hoe kan ik het product zo goed en verantwoord mogelijk inkopen, vormgeven, verspreiden en dergelijke. De creatieve invulling draait, bijvoorbeeld, om welk product bij de klant past, de meeste attentiewaarde heeft en de juiste boodschap overbrengt. Dit betekent dat je altijd alert moet zijn op nieuwe artikelen en ontwikkelingen en niet moet terugvallen op een vast assortiment. Hierdoor is iedere aanvraag nieuw en dat maakt het vak enorm uitdagend,” aldus Van Hoorne.

Serieus vak

“Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat opdrachtgevers hun zaken uitbesteden bij bedrijven die dit onderschrijven. Het bedenken en leveren van promotionele artikelen is een complex en serieus vak,” vervolgt ze. En als kersverse directeur van het PPP voegt ze daar – uiteraard – aan toe: “Voor de selectie van een leverancier is het belangrijk om te letten op creativiteit, kwaliteit, prijs, continuïteit en deskundigheid. Maar ook het bezit van certificeringen en het naleven van de Code of Conduct van de branche van promotionele producten zijn belangrijke issues. De tegen de 300 leden van de branchevereniging PPP zijn allemaal bewust met deze zaken bezig en blijven via het PPP op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, investeren in de kennis van hun personeel en onderschrijven de Code of Conduct.”

Kennis verhogen

Van Hoorne, die in de afgelopen jaren ook nauw was betrokken bij de opzet en uitvoering van de PPP Academy, wil vanuit het PPP richting eindgebruikers de focus leggen op de meerwaarde van promotionele producten. Zeker in economisch moeilijke tijden is het ook helemaal niet verkeerd dat leveranciers en eindklanten wat meer van elkaars vak weten, vindt ze ook. Dat verhoogt de kennis rondom de inzet van promotionele producten en kweekt begrip voor de betrokken partijen, iets wat alleen maar positief kan uitpakken in het wederzijds zakendoen. Het inkopen van premiums en relatiegeschenken is immers wat anders dan het inkopen van kopieerpapier waar je alleen een prijslijst voor nodig hebt. Bij promotionele producten spelen ook kennis, voorkeuren en emoties van inkopers enerzijds en doelgroepen anderzijds een rol. Daniëlle Klijn van LeasePlan zei daarover eens: “Je moet je huiswerk heel goed doen waar het gaat om het selecteren van de preferred supplier, zeker voor een internationale organisatie als LeasePlan. Weet wat je wil bereiken, wie je binnen de organisatie wil bedienen – in ons geval wereldwijd – en hoe je dat operationeel voor je ziet. Hoe zit het met compliance? Hoe vult de leverancier de eisen op het vlak van MVO in? En hoe sterk is de leverancier in financieel opzicht en daarmee in de oplossing die hij aanbiedt? Bij zoiets als kopieerpapier pak je de lijst van de vijf grootste leveranciers en de drie grootste merken en je kijkt rechttoe rechtaan met wie je de beste deal kunt sluiten. In promotionele producten gaat het om allemaal verschillende producten voor verschillende doelgroepen en doelstellingen.” Ton Löbker van Compacon, waar LeasePlan klant is, zei daarop: “In ons vak is een promotioneel product op zichzelf nog geen eindproduct. Dat is het pas als het gebrand is. En dat vraagt nu om die laatste slag waar die emotie aan te pas komt.”

Symposium over tenders

Er zijn genoeg gebieden waarop het wisselen van gedachten tussen opdrachtgevers en leveranciers heilzaam zou kunnen uitpakken, licht Van Hoorne toe. Een heel actueel onderwerp is het tenderen van opdrachtgevers. Daar gaat veel tijd inzetten, zeker aan de kant van de leveranciers en dan gaat het ook nog ‘ns om tijd die niet wordt vergoed. Vanuit de branche zwelt de kritiek aan dat tenders te product- en prijsgericht zijn. Van Hoorne: “Tenderen hoort niet te draaien om de goedkoopste prijs van een balpen. Tenderen op een vraagstelling, dat zet zoden aan de dijk. Laat de leverancier met je meedenken, wellicht is er een veel beter alternatief voor die balpen.” Van Hoorne is inmiddels samen met de nieuw opgerichte tendercommissie van het PPP druk in de weer met de organisatie van het PPP-symposium over tenderen, waarvoor professionals vanuit het bedrijfsleven worden uitgenodigd. Naar verwachting gaat dit symposium in het najaar plaatsvinden. Voor dit najaar staat ook een campagne in de planning om op grote schaal eindgebruikers te informeren over de doelstelling en activiteiten van het PPP.