'Marketeers moeten zich leren beheersen' | PromZ
marketeers

‘Marketeers moeten zich leren beheersen’

De afgelopen paar weken lopen voor mij iets anders dan verwacht. Paul Kelder, de founder van mijn bureau TIM is plotseling overleden. Omdat ik hierdoor een beetje sentimenteel ben, heb ik een aantal mooie leerpunten erbij gepakt. De afgelopen vier jaar heb ik namelijk zo veel van hem geleerd! We hebben heel hard gewerkt en nog veel harder gelachen! Zo gaf hij aan dat ‘marketeers zich moeten leren beheersen’. Een typische Paul-uitspraak, die Marketingtribune dan ook als introductie gebruikte bij het interview met hem.

Hij bedoelde met die uitspraak dat marketeers al een bepaald middel in het hoofd hebben en zich dus niet meer afvragen hoe ze een product kunnen verkopen, maar direct naar een middel grijpen. Vaak is dat e-mailmarketing, terwijl andere middelen zoals DM, bannering of social ook best ingezet kunnen worden.

De tips van Paul voor marketeers:

1. Denk middelonafhankelijk.
2. Werk van achter naar voren; bedenk eerst hoeveel orders je wilt sluiten.
3. Reken dan uit of een campagne überhaupt kans van slagen heeft.
4. En maak het de klant makkelijk om te responderen.

En wist je dit over DM?

Ook echt interessant zijn de cijfers die Marketingtribune in het artikel noemt:

– gemiddeld heeft 15 procent van de ontvangers na een week daadwerkelijk een actie uitgevoerd; nog eens 16 procent is het dan nog van plan!
– 48 procent van de consumenten is positief over DM en
– de gemiddelde leesduur van een direct mail is 2,2 minuten!

Hier lees je het hele artikel.