2019: van biggetje tot ontstressen | PromZ
2019 van biggetje tot ontstressen - Adjiedj-Bakas

2019: van biggetje tot ontstressen

Wat willen uw relaties en werknemers in 2019? Hoe ziet het leven in de Nederlandse huishoudens er dan uit? Trendwatcher Adjiedj Bakas schetst de belangrijkste ontwikkelingen en trends waar u op in kunt spelen.

In het nieuwe jaar moet u niet raar opkijken van biggetjes die overal opduiken. Volgens de Chinezen bevinden we ons dan in het Jaar van het Zwijn. De gekrulstaarte diertjes kunnen verschijnen in allerhande (promotionele) producten. Dit is althans de verwachting van trendwatcher Adjiedj Bakas. (Rond deze tijd komt zijn boek Trends 2019 uit. Zie ook PromZ Magazine nr 2, 2018.)

Periode van Post-Truth

Meer trends: in 2019 breekt volgens Bakas ‘het tijdperk van Post-Truth’ aan. Met deze term bedoelt hij dat alles wat tot nu toe als waarheid wordt aangenomen op losse schroeven komt te staan, of toch op zijn minst onderwerp is van een kritischere blik.
Begrippen als onthaasten en ontstressen krijgen in 2019 meer aandacht, zegt Bakas, want de noodzaak om ons te ontdoen van spanningen en prikkels is groter. “We zijn veel te gestrest en gaan de natuur herwaarderen.” Daarnaast zijn tegelijkertijd ontwikkelingen en trends in technologie niet van de lucht. Bakas verwacht onder meer veel van robotisering. Vanaf 2019 gaan we het volgens hem steeds normaler vinden dat ze hun intrede doen in huis.

Terugkeer van papier

Ook noemt Bakas de terugkeer van papier als grote trend. “Met de nieuwe Europese privacywetgeving moeten mails voldoen aan meer regels. Ik verwacht dat bedrijven vaker voor papier kiezen in direct marketing en dat we bijvoorbeeld meer aardige kaartjes aan klanten zien, met iets leuks erbij zoals een bonbon.”