3,3% stijging in promobudgetten van opdrachtgevers

3,3% stijging in promobudgetten van opdrachtgevers

In oktober 2019 liet PromZ Magazine/Het Portaal weer het jaarlijkse ‘Opdrachtgeversonderzoek’ houden. Hierin zijn vragen gesteld over de inzet van promotionele producten door het bedrijfsleven. Gebleken is dat dit jaar de stijging van de budgetten voor promotionele producten met gemiddeld 3,3% wat lager is dan vorige jaren.

Zoals elk jaar is ook dit jaar weer gemeten waar opdrachtgevers op letten als zij een leverancier uitkiezen voor promotionele producten. De verschillen met vorige jaren zijn gering: originaliteit van de aangeboden artikelen en de creativiteit van de leverancier spelen een absolute hoofdrol. Voor 41% van de opdrachtgevers is prijs een doorslaggevende factor, maar dat is een stuk lager dan vorig jaar.

Contact

Opdrachtgevers vinden contact met leveranciers tijdens een beursbezoek het meest waardevol, gevolgd door e-mailnieuwsbrieven en het opgestuurd krijgen van voorbeelden van promotionele producten. Duurzaam is inmiddels niet meer weg te denken. In driekwart van de gevallen kopen opdrachtgevers van tijd tot tijd duurzame promotionele producten in. Om die reden, maar ook gezien het politieke klimaat, verwachten veel opdrachtgevers dat ze in de toekomst meer promotionele producten zullen bestellen die in Europa geproduceerd zijn.
Tenslotte, desgevraagd blijkt de afdeling marketing/communicatie de afdeling te zijn die in de meeste gevallen (52%) betrokken is bij de inkoop van promotionele producten.