ABN Amro fopt personeel over terugkeer kerstpakket

ABN Amro ‘fopt’ personeel over terugkeer kerstpakket

‘Gepiepeld’, voelen diverse werknemers van ABN Amro zich, en ‘dubbel gefopt’. Wat eerst een verheugend bericht leek over de terugkeer van het vorig jaar geschrapte kerstpakket, bleek een interne test van de bank te zijn, aldus een bericht in de Volkskrant vorige week.

Vorige week woensdag ontving het personeel van ABN Amro een mail van het management, dachten ze. Ze kregen een Echo Dot voor hun tomeloze inzet, beloofde het bericht. Een Echo Dot is een spraakgestuurd apparaatje dat de gebruiker informeert over nieuws, berichten verstuurt en muziek afspeelt. Vorig jaar schrapte toenmalig topman Gerrit Zalm het kerstpakket, maar nu zou dat worden goedgemaakt. ‘Nu de resultaten weer een stijgende lijn te pakken hebben wil het management graag een mooi gebaar maken’, lazen de duizenden Nederlandse werknemers van ABN Amro.

Phishingmail

Maar de mail was in werkelijkheid door de bank zelf verstuurde nepmail, die onderdeel uitmaakte van een interne beveiligingstest. De nepmail was te herkennen aan de subtiel fout geschreven naam van de afzender en de naamloze ondertekening door ‘het management team’. Wanneer men op de in de phishingmail bijgevoegde link klikte, kreeg men te lezen dat men in de val getrapt was.
Woordvoerder Jeroen van Maarschalkerweerd van ABN Amro zei, aldus het bericht in de Volkskrant, dat de mail niet bedoeld was om te kwetsen. Maar echte phishingmail speelt nu eenmaal ook in op gevoelens.” Maar het was misschien niet zo’n gelukkig gekozen onderwerp om dat zo te doen, stelde hij.