AH noemt EK-actie ‘mislukt’ | PromZ

AH noemt EK-actie ‘mislukt’

De (spaar)actie van Albert Heijn rond het EK-voetbal van dit jaar heeft AH niets gebracht. Ahold-topman Dick Boer noemt de EK-actie van de supermarktketen zelfs ronduit “mislukt”.

 

De kosten van de actie, samen met de prijsverlagingen die Albert Heijn voor de zeer kostenbewuste consument moest doorvoeren, drukten in het tweede kwartaal de winstgevendheid van AH. Dat bleek bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het supermarktconcern. Ahold-topman Dick Boer denkt dat de economische omstandigheden nog wel even moeilijk blijven. “Klanten letten erg goed op hun portemonnee, zijn uit op aanbiedingen en de concurrentie is intens.”

 

Analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam noemt de cijfers teleurstellend. De omzet is volgens hem wel goed, maar de marges vallen tegen. “Ze moeten wel heel veel moeite doen om de klant binnen te halen.”

 

Inspiratieloos

In het komende nummer van PromZ Magazine veegt promotiespecialist Charles Borremans ook de vloer aan met Albert Heijns EK-promotie. “Deze leek in niets op de successen van de vorige jaren. Het leek erop alsof de beloofde ‘beste EK-actie ooit’ op het laatste moment inspiratieloos in elkaar was geflanst,” stelt hij.

 

Na-aap gedrag

Borremans constateert dat er de laatste jaren op het vlak van (spaar)acties te veel van hetzelfde de revue passeert. Hij hekelt het na-aap gedrag. Borremans: “Wie neemt het initiatief om de promotionele lamlendigheid en het ongeïnspireerde herhalingsgedrag te doorbreken? De bal ligt bij fabrikanten en retailers én bij bureaus en premiumleveranciers.”

 

PromZ Magazine valt begin september bij u in de bus.