And the winner is … de S’FANmuts van Jumbo | PromZ
Jumbo Schaats Fanmuts

And the winner is … de S’FANmuts van Jumbo

De actie met de S’FANmuts van supermarktketen Jumbo is uitgeroepen tot de PromZ Premium Promotion of the Year 2018.

De jaarlijkse verkiezing van de PromZ Premium Promotion of the Year, een titel voor de actie die de ‘power van het premium’ in de schijnwerpers zet, is gewonnen door Jumbo met de S’FANmuts. De ‘award’ brengt onder de aandacht hoe de combinatie van een kwalitatief, bij het merk/product passend premium en de bijbehorende actiecommunicatie het succes van een actie als geheel kan versterken.

Een panel van promotie- en communicatiedeskundigen boog zich over de premiumacties van 2018. Het was lang zoeken voor een aantal opvallende konden worden genomineerd. Tot de kanshebbers van 2018, aldus het panel, behoorden o.a. diverse acties van Jumbo, (wederom) de regenlaarzen van Sourcy (de winnaar van vorig jaar, die in 2018 de spaaractie herhaalde met toevoeging van laarzen voor volwassenen, en niet alleen in kindermaten) en de Back to School spaaractie van Chiquita.

Schoonheidsfoutjes

Ook AH ontbrak niet op het lijstje: het panel was wel gecharmeerd van de Tech is te Gek-actie van AH. Maar AH heeft dit jaar een paar zeperds gehaald, bijvoorbeeld met de Hamsterbollies en de koekenbakkers. Die schoonheidsfoutjes telde het panel zwaar mee in de totale beoordeling van ’s lands grootste kruidenier, die toch altijd een schoolvoorbeeld is op promotioneel gebied. Daarom dit jaar geen award voor AH.

Totaalaanpak

De S’FANmuts (een actie van begin dit jaar) is nog een klassiek, op een groots sportevenement inhakend, premium. De muts past in een promotionele totaalaanpak van Jumbo, inclusief de donatie aan het goede doel Spieren voor Spieren (waarvan Sven Kramer het gezicht is) en de betrokkenheid bij de Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion. “De communicatieve ondersteuning is krachtig met POS-materiaal, tv-commercial, folder, website en social media. Hierdoor is een échte campagne ontstaan met een origineel – op Sven Kramers kenmerkende haardos gebaseerd – product. De muts is origineel en passend bij de gelegenheid (de Olympische Winterspelen 2018). Daarnaast is Sven Kramer lid van de Team LottoNL-Jumbo-schaatsploeg,” aldus Charles Borremans, een van de panelleden.

Panel

Het panel dat de acties beoordeelde bestond uit Ed van Eunen (Van Eunen Marketing), Charles Borremans (Redmint), Kees-Jan Rozestraten (zelfstandig marketingadviseur), Frank de Bruin (Activate&co), Allard Frederiks en Karin Schaper (beiden PromZ ).