Bijna 60% van bedrijven doet kerstpakket cadeau

Het is nu echt tijd om creatief na te denken over de gerichte inzet van promotionele producten. Liever wat minder en goed, dan wat meer maar met een lagere kwaliteit, zo redeneren veel opdrachtgevers. Een brede oriëntatie op het aanbod hoort daar ook bij. Zo kan men met een wat beperkter budget toch maximale doelstellingen met promotionele producten nastreven.

 

Het gemiddelde budget voor promotionele producten daalt dit jaar met 4%. Relatief gezien doen promotionele producten het daarmee beter dan diverse andere vormen van reclame en communicatie. De daling van 4% is even groot als die in 2012.

 

Dit alles blijkt uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2013, dat traditiegetrouw dit najaar gehouden werd door onderzoeksbureau One Question bij 243 opdrachtgevers. In PromZ magazine nr 4, die half december uitkomt, vindt u alle uitkomsten van het onderzoek onder opdrachtgevers in Nederland.

 

Dalende budgetten

Wat doe je als opdrachtgever als je geconfronteerd wordt met teruglopende budgetten? Het onderzoek maakt duidelijk dat een aantal opdrachtgevers in dat geval bepaalde soorten promotionele producten maar eens een jaartje niet inzet. In 2012 kocht bijna twee derde van de opdrachtgevers relatiegeschenken in, in 2013 zal dat de helft zijn. De inzet van de goedkopere reclameartikelen loopt terug van 71% naar 58%. Maar de inzet van premiums voor promotionele acties loopt veel minder terug, van 39% naar 35%.

 

Relaties vasthouden

En dit jaar zal naar verwachting 59% van de bedrijven kerstpakketten aan het eigen personeel verstrekken. De inzet van eindejaarsgeschenken voor relaties zal zelfs stijgen, van 34% in 2012 naar 36% in 2013. Niet onlogisch want in tijden van economische crisis zet je alle zeilen bij om je relaties vast te houden.

 

Op zoek naar een kerstpakket groothandel in uw regio?
Op kerstpakketleveranciers.nl vind je alle gespecialiseerde kerstpakket groothandels overzichtelijk op 1 website. www.kerstpakketleveranciers.nl