Black Friday in cijfers

Black Friday in cijfers

Het is wellicht het grootste ´koopjes evenement´ ter wereld: Black Friday. Overgewaaid uit de VS en steeds populairder in Europa. Toch zijn de kortingen die Nederlandse winkeliers geven nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Gemiddeld lagen de kortingen rond de 20% met hier en daar uitschieters naar zo’n 50%.

Een week voor de eigenlijke Black Friday draaiden webwinkels al op volle toeren. Met name op vrijdag 22, zaterdag 23 en maandag 25 november kwamen de grootste ordervolumes binnen. Logistiek bedrijf Paazl maakt software voor webwinkels (met name voor de check-out) en deelde deze gegevens. De gemiddelde volumestijging over de gehele week lag rond de 29%. Vervoerders en retailers riepen al enige tijd terug op om de logistiek waar mogelijk beter te spreiden en de ‘verbreding’ van de aanbiedingstijd heeft blijkbaar geholpen. De volumes tijdens Black Friday zelf stegen ook, maar lang niet zo snel als in de voorgaande dagen. Bedrijven als PostNL en DHL Parcel werkten bovendien met grotere tijdramen.

Het online koopjesfestijn Cyber Monday (de maandag na Black Friday) heeft in de VS meer opgebracht dan Black Friday zelf: met 9,4 miljard dollar werd het record van 7,4 miljard dollar op Black Friday ruim gepasseerd, volgens cijfers van Adobe. Adobe baseert zich op metingen van Amerikaanse retailers en zo’n 55 miljoen artikelen. Nederlandse omzetcijfers van de koopjesperiode zijn nog niet bekend.