Complimenteren uit erkenning of verveling

Column:
Waar krijg je energie van?

Krijg je energie van je werk of laad je je op tijdens de weekenden of een vakantie? Of zijn het hobby’s of clubjes? Het komt je prestaties en engagement op de werkvloer ten goede om je bezig te houden met datgene wat jij echt belangrijk vindt. ‘Maar het is ook enigszins onrealistisch en risicovol om voor die voldoening afhankelijk te zijn van je werk,’ schrijven de onderzoekers. Ik haal deze informatie uit een onderzoek van MT uit december 2019 naar ‘waar mensen energie uit putten’.

Druk, druk, druk is niet meer van deze thuiswerktijd. Het is nu wezenlijk om je vrije tijd inspirerend in te vullen. Met sporten, tuinieren, lange wandelingen, fietstochten. Misschien heb je de schildersezel uit de kast gehaald en geef je je over aan een oude passie. Ik kan me daar bijvoorbeeld enorm op verheugen. Een van mijn dochters speelt weer piano. Tijdens de pauzes van haar thuiswerkdagen. Geen bijpraatgesprekjes bij de koffieautomaat. Maar een oude hobby oppakken. Ze vertelde dat ze er erg blij van wordt en dat het haar enorm stimuleert bij haar werkzaamheden. Het geeft energie.

Hoe interessant zou het zijn om data te verzamelen van vrienden, kennissen, relaties, privé en zakelijk over de manieren waarop zij buiten werktijd zichzelf opladen, zaken waar ze energie uithalen om een volgende werkdag opnieuw fris en sterk ten tonele te verschijnen. Want het geeft je zoveel nieuwe gespreksstof en volop ideeën als je iemand wilt verrassen met een heel persoonlijk aardigheidje.

Sak van den Boom

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak.