Digital only, dat was gisteren…

Digital only, dat was gisteren…

Hoewel digitale gadgets (van usb-sticks, wearables als smartwatches en fitness trackers, tot en met ‘pientere’ accessoires voor de woning) in 2018 toppers blijven onder de premiums en relatiegeschenken, komt ook de retrotrend als reactie steeds meer op. Dat werd duidelijk op de in januari gehouden PSI, de grootste vakbeurs in Europa op het gebied van promotionele producten.

In deze digitale wereld zijn mensen steeds meer op zoek naar authenticiteit en ‘echte’ ervaringen. Mensen zijn weer in voor producten die ze letterlijk kunnen aanraken: de ‘analoge revolutie’is gaande…
In deze retrotrend zijn promotionele producten als elpees, polaroid camera’s, pen & papier, notebooks en fotoboeken booming.

Kwaliteit wordt belangrijker

Duurzaamheid en kwaliteit van de promotionele producten wordt ook steeds belangrijker. “Consumers have become more critical and sensitive. Inferior promotional products rub off very quickly on the sender – in a negative way,” concludeert de PSI.

Experts op het gebied van promotionele producten in de VS zien dezelfde trends. Naast ‘tech-based’ artikelen, krijgen millennials in de VS steeds meer interesse voor ambachtelijke producten, ‘het verhaal achter het product’ en ‘humor’. Ook milieubewustzijn op het vlak van promotionele producten wordt sterker, zeker als het om producten van textiel gaat. Ecologisch vriendelijke materialen en productie op het vlak van promotioneel textiel is in de VS en in Europa een groeiend aandachtspunt, zowel bij bedrijven die deze producten inzetten promotie- of loyaltytool als bij de ontvanger.

Meer trends voor 2018 leest u in PromZ Magazine nr 1, die begin mei verschijnt. De beurs PromZ.live vindt plaats op 16 en 17 mei in Ahoy Rotterdam.