Kinderidolen als Dora, K3 en Minions op verpakkingen van minder gezonde producten verdwijnen binnenkort uit de winkelomgeving. De FNLI en zijn leden hebben met adverteerders afgesproken om de regels voor kinderidolen uit te breiden naar verpakkingen en point-of-sale materialen. Hiermee is de Nederlandse levensmiddelenindustrie de eerste in Europa die dergelijke afspraken heeft gemaakt.
De afspraak over verpakkingen en point-of-sale materiaal is onderdeel van de eerder uitgesproken ambitie van de industrie om kindermarketing in te perken in relatie tot producten die minder in een gezond voedingspatroon passen. Levensmiddelenfabrikanten gebruikten al sinds 2005 geen kinderidolen voor tv-reclames. De code is daarop stap voor stap uitgebreid met bijvoorbeeld een totaalverbod op reclame gericht op kinderen tot 7 jaar (2010) en verbod op reclame voor producten die niet voldoen aan Europese voedingskundige criteria voor kinderen van 7-13 jaar (2015).
Fabrikant
Brand characters die zijn ontwikkeld door de fabrikant zelf blijven geoorloofd op verpakkingen en point-of-sale materiaal. Maar wanneer het foodproduct niet voldoet aan de criteria uit de code gelden hiervoor verder dezelfde regels, dus geen reclame via digitale kanalen, rtv, print of outdoor. De nieuwe maatregel wordt nog dit jaar doorgevoerd. Omdat er ruimte moet zijn voor aanpassing van de verpakkingen en point of sale materialen gaat na de opname van de restrictie in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen een overgangstermijn in van beoogd 18 maanden.
(bron: Bond van Adverteerders)