Inkopers gaan bij de inkoop van promoproducten etc. gevarieerd te werk.
inkopers-catalogus

Inkopers over promotionele producten

Inkopers blijken bij de inkoop van promotionele producten, reclameartikelen en relatiegeschenken zeer gevarieerd te werk te gaan. Zo heeft meer dan de helft van het bedrijfsleven in 2017 nieuwe leveranciers ingeschakeld, in veel gevallen deels naast de bestaande leveranciers waarmee ze werken.

Eind 2017 weet 40% van de inkopers nog niet met welke leveranciers in 2018 zal worden samengewerkt. De zoektocht naar nieuwe partijen vindt in twee derde van de gevallen plaats op initiatief van de inkopers zelf, in 20% van de gevallen vinden ze een nieuwe leverancier op een vakbeurs.

Prijs van de producten en originaliteit en creativiteit van de leveranciers blijven de belangrijkste criteria waarop inkopers hun keuze bepalen. Bedrijven verwachten dat hun promobudget in 2018 met een kleine 5% zal stijgen.

Rol van catalogus

De helft van de inkopers prefereert nog steeds de combinatie van beide vormen van catalogi, dus zowel in papieren vorm als online. Online is kennelijk een goed medium om snel te zoeken en de papieren catalogus is een geschikter medium  om inspiratie en ideeën op te doen.

(Bovenstaande zijn uitkomsten uit het in november 2017 gehouden PromZ Opdrachtgeversonderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau One Question in opdracht van PromZ.)