Insecten sparen bij Albert Heijn

Insecten sparen bij Albert Heijn

Tot medio april zetten Naturalis Biodiversity Center en supermarktketen Albert Heijn samen insecten in de schijnwerpers. In de nieuwe spaarcampagne spelen insecten de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over het belang van tientallen meer én minder bekende insecten.

Naturalis weet al veel langer dat het slecht gaat met de biodiversiteit en de insecten in Nederland. Het kennisinstituut vindt het belangrijk dat iedereen die daar iets aan kan doen, dat ook weet. Albert Heijn realiseert zich als geen ander hoe belangrijk insecten zijn voor producten in de supermarkt: zonder insecten zouden er bijvoorbeeld geen aardappelen, groente en fruit meer zijn.

Bijbehorende app

Onderdeel van de spaarcampagne is een educatief verzamelalbum waarin boeren en verschillende biologen, waaronder dr. Freek Vonk, kids meenemen op insectensafari. Het album staat boordevol informatie over veertig verschillende insecten, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en belang, bijvoorbeeld voor onze voedselvoorziening. In de bijbehorende AH Insecten app komen alle insecten in detail tot leven door middel van augmented reality (AR).

Educatieve spaaracties

Albert Heijn kent een lange geschiedenis op het gebied van populaire educatieve spaaracties. In de afgelopen jaren lanceerde de supermarktketen Dino Plaatjes (2016), Reis door de Ruimte (2017), Ontdek de wondere wereld (2017), Tech is te Gek (2018) en Moestuintjes (2015, 2016, 2017 en 2018).