Is RCS de toekomst in messaging?

Apple heeft recentelijk aangekondigd RCS (Rich Communication Services) te implementeren in iOS en Google zet er al volledig op in. Maar wat is RCS nu eigenlijk en wat kun je er straks als bedrijf mee. In feite is RCS een uitgebreidere versie van SMS en vervangt RCS de app(s) van een bedrijf.

Stel je bent een vliegmaatschappij en je communiceert met je passagiers via je app. Met RCS is het mogelijk om hetzelfde te communiceren. Dus binnen een tekstomgeving is het mogelijk om je eigen merk naar voren te brengen (logo of pictogram) en om foto’s en functionaliteiten te laten zien (en door te laten scrollen). Dus de vliegmaatschappij kan je voorzien van een ticket, een link naar je instapkaart en kan cross sellen op bijvoorbeeld autoverhuur of hotelkamers. En dat binnen een standaard chatomgeving.

Werd onlangs nog bekend dat Whatsapp o.a. gemeenten veel geld ging rekenen voor het gebruik van de app, RCS is straks wellicht de goedkopere oplossing. In de Verenigde Staten zijn er een groot aantal bedrijven dat RCS inzet voor o.a. sales promotion.

Van het leveren van coupons tot het aanbieden van een promotioneel product na een herhalingsaankoop. Wij denken dat RCS wel eens heel groot kan gaan worden en dat het voor sales promotion een zeer belangrijke toevoeging aan het mediaspectrum zou kunnen zijn.