Kerstpakketten en eindejaarsgeschenken: tips & tricks

Zomaar een kerstpakket weggeven, dat kan niet meer. Een kerstpakket moet ergens over gaan, een boodschap overbrengen en de ontvanger een goed gevoel geven. Kies een thema. Haak in op een trend, zoals streekproducten, eco en groen. En vergeet ook de verpakking niet.

Relatiegeschenkenbranche

De ballen hoeven nog niet in de boom, maar in de relatiegeschenkenbranche is het altijd sneller kerst dan u denkt, tenminste als u uw werknemers en relaties in december wil verrassen met een kerstpakket of eindejaarsgeschenk. Zo’n moment moet je goed gebruiken, er moet een verbindende factor inzitten, het gezin is immers essentieel voor de tevredenheid van de werknemer. Een dank-je-wel voor de inzet en samenwerking van het afgelopen jaar. December is altijd nog de ‘geefmaand’ bij uitstek.

9 inkooptips

In PromZ Magazine nr 2-2017 gaan we uitgebreid in op kerstpakketten en eindejaarsgeschenken. We geven onder andere tips voor inkoop. We pakken er hier een paar uit.

  1. Ga er nu vast over nadenken wie u iets wil geven, en vooral wat u wil geven. En hoe u het wil geven. Vermijd de kerststress!
  2. Kies een thema. Dat is een goede leidraad om uw keuze te maken. Met een thema laat u ook zien dat u heeft nagedacht over uw kerstpakket of eindejaarsgeschenk en niet ‘zomaar’ wat heeft ingekocht om cadeau te doen.
  3. Helemaal trendy is alles in en uit de regio. De eigen streek, als reactie op de globalisering en het feit dat je alle uithoeken van de hele wereld met één druk op je smartphone binnen kunt halen.
  4. BBQ. Need we say more? De BBQ – en alles wat daarbij hoort – is voorlopig een blijvertje.
  5. Ambachtelijk is ook echt iets van nu. Pure en eerlijke producten. Geen massaproductie. Oog voor detail, voor mens en milieu.
  6. De verpakking kan ook het thema overbrengen. Of het kan het thema zijn: de verpakking is van gerecycled materiaal, of kan weer worden hergebruikt.
  7. Vertel het verhaal achter het product. Met kerstpakketten en eindejaarsgeschenken kun je inhaken op storytelling. Vertel het verhaal achter uw bedrijf, uw merk of uw geschenk. Vertel waarom u het geschenk of pakket cadeau doet.
  8. Segmenteer om uw kerstpakket of eindejaarsgeschenken zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de individuen die uw klanten en medewerkers zijn. Dertien in een dozijn is niet meer van deze tijd.
  9. Waar we schrijven over kerstpakketten en eindejaarsgeschenken, hebben we het ook over Eigen Keuze-systemen: vouchers/cadeaubonnen die – vaak online – via een inlogcode zijn in te wisselen voor geschenken en belevenissen. Vooral jongeren vinden het fijn om zelf te kunnen kiezen – we leven immers toch best in een individualistische maatschappij. Bovendien zijn vooral jongeren gewend gebruik te maken van het internet.