Kopje DE-koffie op Burendag

Kopje DE-koffie op Burendag

Morgen, 28 september, is het weer Burendag,  een gezamenlijke actie van het Oranje Fonds en Douwe Egberts. Een kop koffie speelt dan ook een belangrijke in de communicatie rondom Burendag.

Op Burendag willen Douwe Egberts en het Oranje Fonds zoveel mogelijk buren met elkaar in contact brengen.  “Omdat buurten leuker, socialer en veiliger worden als buren elkaar ontmoeten en zich samen inzetten voor de buurt,” aldus de initiatiefnemers van de inmiddels 14e Burendag.
Op initiatief van Douwe Egberts werd in 2006 voor het eerst Burendag in Nederland gevierd. “Douwe Egberts brengt buren met elkaar in contact, met een goede kop koffie. Met koffie kun je echt even de tijd nemen voor je buren. Koffie is voor buren het begin voor het leggen en versterken van de contacten. En die contacten zijn de basis voor een leuke Burendag!”

Landelijk fenomeen

Inmiddels is deze dag uitgegroeid tot een landelijk fenomeen dat in het teken staat van het  bevorderen van contact tussen buren. Het Oranje Fonds is sinds 2008 medeorganisator. Elk jaar kunnen buurten een aanvraag tot maximaal 350 euro indienen bij het Oranje Fonds om hun Burendagplan te kunnen uitvoeren.

Claim

Douwe Egberts claimt als merk sinds jaar en dag de gezelligheid en het samen delen van bijzondere momenten. Al in 2006 zette het merk die claim actiematig kracht bij met de Burendag, zo schreven we vorig jaar in PromZ Magazine nr 2. Onder de noemer ‘Merken als de nieuwe kerken’ stelden we dat merken momenten zoeken om op te kunnen vallen. “Uiteraard is een bedrijf of merk commercieel. Maar steeds vaker verlangen consumenten dat bedrijven iets terugdoen voor de maatschappij. Douwe Egberts heeft de Burendag. Aviko begon met de Buurttafel. Samen een kop koffie drinken, met de buren een aardappeltje prikken – de sociale cohesie bevorderen; wat doet het voor je merk?”