Nieuwe naam ministeries: een duur grapje…

U heeft het vast al gehoord: het ministerie van Veiligheid en Justitie is omgedoopt in ministerie van Justitie en Veiligheid. Lekker belangrijk! En dat deze naamswijziging heel wat belastinggeld kost, ook met betrekking tot de promotionele producten die dit ministerie inkoopt, is kennelijk niet zo van belang.

Hoeveel nieuwe producten moeten er komen? Hopelijk beschikken de ministeries niet over grote voorraden promotionele producten, want die kunnen dan niet meer worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld. Ze kunnen straks zo onderin een la of in de prullenbak en dat is- zeker vanuit de overheid die milieuzorg hoog in het vaandel heeft staan – geen goed voorbeeld. Leveranciers van promotionele producten wijzen er dan ook altijd op dat het verstandiger is goed te monitoren wanneer er weer behoefte is aan nieuwe promotionele artikelen, zodat deze pas worden besteld en bedrukt en klaar liggen op het moment dat ze nodig zijn. Dat is efficiënter dan een enorme voorraad, bedrukt en wel, neer te leggen waar je eigenlijk niks meer mee kan.

Verzet

En dat voor zo’n naamswijziging als die van Veiligheid en Justitie, en de toevoeging van Klimaat bij het ministerie van EZ, en andere kleine wijzigingen in de namen van departementen. Het bedrijfsleven lijkt heel wat verstandiger om te gaan met zijn promotiebudget dan de Nederlandse overheid. En of al die nieuwe namen nu allemaal zo nodig zijn? Ook in feite onnodige naamsveranderingen zijn op talloze fronten kostbaar. Het lijkt een besluit te zijn waarvan de kosten van te voren niet goed zijn ingeschat: een duur grapje. En vanwege de ermee gepaard gaande kosten, is er direct al heel wat verzet tegen.