Promotionele producten steeds selectiever ingezet

Ten opzichte van 2013 zijn de budgetten van opdrachtgevers voor relatiegeschenken en promotionele producten met 1,0% gestegen (terwijl een jaar eerder nog een forse daling van 6,5% werd verwacht.)

Eind oktober 2014 verwachten opdrachtgevers ook in 2015 een verdere budgetstijging van gemiddeld 1,8%. Na jaren van stagnerende en teruglopende bestedingen aan promotionele producten lijkt 2014 een omslagpunt te vormen, iets wat ook geldt voor bestedingen aan andere vormen van marketingcommunicatie.

De budgetten mogen zich weer in positieve zin ontwikkelen, de inzet ervan geschiedt steeds selectiever. Opdrachtgevers kiezen bewuster voor bepaalde categorieën promotionele producten. Het meest kritisch kijkt men daarbij naar relatiegeschenken, terwijl premiums hun positie nog relatief het best hebben kunnen behouden, al is de penetratie daarvan in vergelijking met relatiegeschenken en reclameartikelen het laagst.

Dit blijkt uit het representatieve PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2014 dat door marktonderzoekbureau One Question in het najaar van 2014 onder marketeers en inkopers van 266 Nederlandse bedrijven, overheden en non-profit organisaties werd gehouden.

Lees meer in PromZ Magazine nr 4, die half december bij u in de bus valt.