Regenlaarsjes van Sourcy PromZ PremiumPromotion of the Year 2017.
sourcy-laarsjes

Sourcy-laarsjes: PromZ PremiumPromotion 2017

De premiumactie met de regenlaarsjes voor kinderen van Sourcy is uitgeroepen tot de PromZ PremiumPromotion of the Year 2017. ‘Spaar nu 4 actiecodes en verzilver ze voor spetterende regenlaarsjes. Met 4 actiecodes betaal je alleen de verzendkosten van € 4,99.’

Jaarlijks verkiest PromZ Magazine een premiumpromotie die het label PromZ Premium Promotion of the Year krijgt, de beste premiumpromotie die de ‘power van het premium’ benadrukt, aldus PromZ. De award is er niet om de actieresultaten te belonen (hoewel die best goed zullen zijn), maar om onder de aandacht te brengen hoe de combinatie van een kwalitatief en bij het merk/product passend premium en de actiecommunicatie het succes van een actie als geheel kan versterken.

AH schoolvoorbeeld

Een panel van promotie- en communicatiedeskundigen boog zich over de premiumacties van 2017. Een groot aantal passeerde de revue, niet in de laatste plaats de acties van AH die bijna altijd een schoolvoorbeeld zijn voor andere bedrijven en promotiespecialisten. Het panel vindt veel van AH (écht) goed! Charles Borremans: “En dan juist de basis spaaracties: pannen, wijnglazen, servies. Bijna iedereen kent in zijn omgeving wel iemand die aan elke spaaractie driftig meespaart. Albert Heijn: nuttige, kwalitatieve foodgerelateerde premiums die consumenten willen hèbben!” Ook is er lof voor de inzet van eigentijdse middelen als AR en VR. AH krijgt dan ook van het PromZ-panel bij uitzondering een nieuwe prijs: de allover award voor succesvolle premiumpromoties.

Niet ingewikkeld maken

Maar de nr 1 is dus Sourcy met zijn laarsjes, op de voet gevolgd door Heineken met zijn Coolbag. Ed van Eunen: “Bij Sourcy zijn ze gewoon rechttoe rechtaan gaan denken: we verkopen water, wat kun je nog meer met water doen? Zo kwamen ze op regenlaarsjes voor kinderen. Als je er van uitgaat dat gezinnen met kinderen de doelgroep van Sourcy zijn, is dat dus een heel logische en voor de hand liggende keuze. Hoe vaak gebeurt het niet dat men zoiets té voor de hand liggend vindt en het daarom maar niet doet? Je moet het qua promotioneel thema nooit ingewikkelder maken dan het is en dat weten ze bij Sourcy. Nu maar wachten op de volgende water-gerelateerde acties van Sourcy, van gratis zwembadkaartjes tot parapluutje.”

Biermerk kanshebbers

Biermerken als Heineken, mannen-weten-waarom Jupiler (BBQ) en Leffe (Bierbrood) werden vaak genoemd als kanshebbers. Vooral Heineken met zijn Coolbag (en ook de recente Feestrik, ‘de officiële opener van de feestdagen’). Het panel over de bijna-winnaar: “De Coolbag is een inventief en functioneel premium.  De Coolbag speelt ook in op de huidige populariteit van de rugzak. Daarnaast ziet het premium er goed uit. Mooie, ingetogen branding, 100% Heineken-kwaliteit!”

De volgens het panel sympathieke Peijnenburg retromokken-actie willen we ook even noemen, evenals de KLM-tag, een ‘pilot’ gedurende een korte periode. Dit item is speciaal voor KLM ontwikkeld en werd cadeau gedaan aan buitenlandse KLM-reizigers met bestemming Amsterdam. De tag, die men vast kon maken aan de (rug)tas, rolkoffer of fiets leidde toeristen door Amsterdam heen en gaf ter plekke informatie over waar ze waren en wat daar te zien was. De tag werd geactiveerd via GPS. Misschien zien we dit innovatieve KLM-premium nog eens terug voor Nederlandse klanten van de airline.

Panel

Het panel dat de acties beoordeelde bestond uit Ed van Eunen (Van Eunen Marketing), Charles Borremans (Redmint), Kees-Jan Rozestraten (de Combinatie van Factoren), Frank de Bruin (Activate&co), Allard Frederiks en Karin Schaper (beiden PromZ ).