Stijgend aantal joint promotions

Promotional Partners, onderdeel van retailbureau Kega, becijferde dat er in 2014 7.688 landelijke joint promotions zijn gevoerd, wat een groei van 5 procent ten opzichte van 2013 betekent. Volgens de onderzoekers is de stijging vooral toe te schrijven aan het WK voetbal en de Olympische Spelen, maar gaf de voorzichtig aantrekkende economie het laatste zetje.

Retail blijkt goed te scoren. Waar de uitgeefbranche verder afzakte (-4 procent) en branches als fast moving consumer goods (FMCG) en merkfabrikanten gelijk bleven, lieten zowel retail als e-etail (pure players) een stijging van 2 procent zien. In totaal zijn er 2.568 acties uitgevoerd in retail (1.980) en e-tail (588). Daarmee nemen ze samen een derde van alle promotieacties voor hun rekening. Aangezien dit vijf jaar geleden een kwart was en tien jaar geleden een vijfde, is er sprake van een aardige opmars. Dit komt voornamelijk doordat retail en e-tail meer impulsgericht zijn en promoties hier uitstekend op aansluiten, verklaart Promotional Partners.

Impulsaankopen
De impulsaankopen blijken ook de reden dat er binnen retail en e-tail een stijging was in het aantal WK-promoties, terwijl dit in andere branches juist is gedaald. Promotional Partners telde 130 WK-promoties in 2014. Tijdens het EK in 2012 lag dit nog op ongeveer 240 en bij het WK in 2010 op ongeveer 160. In retail en e-tail was de stijging vorig jaar respectievelijk 4 en 6 procent.

Economisch herstel
De verwachting voor 2015 is stabiliteit in het aantal joint promotions. Weliswaar is er geen WK voetbal, maar de tekenen van economisch herstel lijken structurele vormen aan te nemen, wat het aantal joint promotions op peil kan houden. Binnen het totaal verwacht Promotional Partners voor retail en e-tail een aardige groei. Een totaal van 2.750 acties lijkt mogelijk, aldus de onderzoekers.