Zet jij één-op-één bannering in? | PromZ
persoonlijk, bannering

Zet jij één-op-één bannering in?

De laatste paar dagen kom ik steeds meer in contact met bedrijven die middelen, die vaak massamediaal ingezet worden, voor 1-op-1-communicatie aanbieden. Een mooie trend! Want hoe persoonlijker het communiceren wordt, hoe minder jij en ik er ons aan gaan ergeren. Alleen had ik met een vriend hier een mooie discussie over. Hoe erg willen we die Big Brother eigenlijk toelaten?

Big Brother is watching you

Twee verschillende bedrijven wezen mij op het feit dat er bedrijven zijn die wel heel veel van je weten. Zo kan IBM zien wie er achter een computer zit. Het bedrijf registreert niet alleen de pagina’s waar je naar kijkt en je ip-adres, ook de manier waarop en hoe snel je browst én hoe je je muis beweegt wordt vastgelegd. Heel gave informatie die je kunt gebruiken als marketeer, maar ook wel een beetje spannend als persoon. Wat doet IBM namelijk met die informatie? En hoe zorg je ervoor dat die data wel van jou blijft.

Klantgegevens kun je ook inkopen

Het andere bedrijf vond ik wat minder spannend, maar voor ons als marketeer niet minder relevant. Je kunt namelijk klantgegevens ook inkopen om éénmalig of een aantal keer te gebruiken. Dan heb ik het niet alleen over NAWTE gegevens. Je kunt bijvoorbeeld ook bannering inkopen waarbij het ip-adres gelinkt is aan het huisadres en je dus op die manier je marketingboodschap online kunt herhalen. De kans dat je je boodschap dan zeven keer herhaalt, is dan eenvoudiger te realiseren dan met offline middelen.

Worden massamediale tools straks te persoonlijk?

Je kunt dus je boodschap online heel persoonlijk richten en het ook heel persoonlijk ontwerpen. Maar moet je dat wel doen? Zit de ontvanger wel te wachten op een uiting waarin je laat weten dat je hem of haar kent, of is een uiting die relevant is genoeg. Ik denk dat je daar heel voorzichtig in moet zijn. Het merendeel van de consumenten denkt namelijk nog steeds dat ze heel anoniem op het internet kunnen scrollen. Maar jij en ik weten nu beter. Niet misbruiken hoor!