Hèbben, die powerbanks en hamamdoeken…

Welke promotionele producten waren in 2016 heel gewild en naar welke producten zal er in 2017 veel vraag zijn? We legden ons oor te luister bij een aantal leveranciers van premiums en relatiegeschenken.

Gevraagd naar het meest populaire product, klinkt uit de meeste monden vrijwel meteen het woord “powerbank”. Ook in 2017 blijven ze populair. Eigenlijk doen alle aan smartphones en tablets gerelateerde artikelen het heel goed, zeker bij jonge(re) doelgroepen. Niet alleen powerbanks, ook hoesjes, schermpjes, oordopjes en ook microfiber schoonmaakdoekjes lopen goed. De vraag naar virtual reality-brillen zal toenemen, denken de leveranciers: een hot item, opdrachtgevers vinden het gewoon een leuk promotioneel product. Opvouwbare tassen. Tassen om te hergebruiken. Ze zijn allemaal populair, helemaal sinds het verbod voor retailers op het gratis weggeven van plastic tasjes. De hervulbare waterfles, ook een topper. Het is een product dat perfect past in de huidige trend van gezond en bewust leven, en het dringt ook nog eens het gebruik van PET-flessen terug. De waterflessentrend zet nog wel even door, is de voorspelling. Daarnaast verwacht het vak een stijgende populariteit van luxe en verantwoorde producten in de segmenten voeding en keuken. Denk aan bamboe kaasplanken en volledig afbreekbare kunststof schalen. Keukenapparaten zitten in de lift, en worden vaak aangeboden in spaarprogramma’s.

Gave items

Sommige leveranciers hebben het afgelopen jaar opmerkelijk veel promotioneel textiel, zoals jassen en sweaters verkocht, maar ook handdoeken en met name de vrolijke, ‘nieuwe’ handdoek, ofwel hamamdoeken die op vele manieren zijn te gebruiken, zijn heel gevraagd. Daarnaast kende de verkoop van bagage-artikelen, zoals koffers, een fikse stijging. Ze zijn in plaats van gebruiksartikel ook steeds vaker een fashionitem, wat mede de populariteit verklaart. Sleutelhangers blijven door de ‘eeuwen’ heen populair en zijn – zeker als ze bijvoorbeeld zijn gemaakt van mooi, Italiaans leer – echt functionele artikelen. Ze fungeren als goede reclamedragers die mensen lang in hun bezit houden. Ook schrijfwaren, al jaren in de top van gewilde promotionele producten, blijven het goed doen. Helemaal als de pen nog een extra functie heeft, bijvoorbeeld als standaard voor de mobiele telefoon. Een gaaf item, zoals een leverancier zegt, is de activity tracker. Dat is een polsbandje dat bijvoorbeeld stappen telt, calorieverbruik meet en registreert hoe je slaapt. Vooral de wat meer vooruitstrevende bedrijven, die werken aan de gezondheid van de medewerkers of een boodschap mee willen geven, vragen hierom. En wat dacht u van verrekijkers? Typisch een product dat mensen niet snel zelf zullen kopen, maar wel graag meenemen op vakantie. Een goed en functioneel geschenk, iets waar steeds meer vraag naar komt. Heel specialistische en té goedkope artikelen verliezen terrein, aldus opmerkingen uit het vak.