Relatiegeschenken als smeerolie van het bedrijfsleven | PromZ

Relatiegeschenken als smeerolie van het bedrijfsleven

Met een eindejaars- of relatiegeschenk toon je je waardering. Maar wanneer je iedereen hetzelfde cadeau geeft, zeg je eigenlijk dat iedereen inwisselbaar is en dat wil je juist niet overbrengen, betoogt hoogleraar marketing Henry Robben.

 

“Wie de crisis aangrijpt om het kerstpakket of -geschenk over te slaan, moet niet vreemd opkijken als de motivatie van werknemers vermindert. Het draait om aandacht en dat hoeft niet duur te zijn.” Henry Robben, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, zegt dat de emoties rond het ontvangen van cadeaus – of dat nou relatiegeschenken zijn of kerstpakketten – nauwelijks met geld te maken hebben.

 

Financiële aspecten

Robben deed al in 1994 voor het eerst onderzoek naar de waardering voor cadeaus. Het geven en ontvangen van cadeaus zegt iets over de relatie tussen de betrokken partijen, legt hij uit. “Het wordt helaas vaak verkeerd gedaan, omdat de gever niet nadenkt over de relatie met de ontvanger. Voor degene die het cadeau ontvangt, spelen financiële aspecten eigenlijk geen rol. Het gaat vooral om de moeite die de gever heeft gedaan en de aandacht die er aan is besteed, of het cadeau nou in de smaak valt of niet.”

 

Het complete interview met Henry Robben over relatie- en eindejaargeschenken als de smeerolie van het bedrijfsleven, vindt u in PromZ Magazine nr 3.

src=http://www.promz.nl/uploads/pagetree/images/308f89f2f919d033803ae0962d70d3da.png

Henry Robben