Branded giveaway

Branded giveaway

De NRC vroeg aan vijf niet willekeurig gekozen mensen welk geschenk ze het beste vonden wat ze ooit gekregen hebben. Een muzikant, twee televisiepresentatrices, een sporter en een schrijver gaven antwoord op die vraag. De een vond een kunstwerk het meest boeiend en de ander een hondje. Een fles drank en een Nintendo spelcomputer waren de andere keuzes. Een iemand heeft nooit een gewenst cadeau ontvangen.

Veelvoud
Relatiegeschenken zijn niet een op een te vergelijken met individuele cadeaus, maar gegeven is dat het geven van een juist cadeau of relatiegeschenk lastig is. Er is immers geen verlanglijstje van iemand omdat een relatiegeschenk bestemd is voor een groep van mensen. Er bestaan natuurlijk persoonlijke relatiegeschenken, maar die ga ik niet benoemen. Ik ga het hebben over balpennen, sleutelhangers met een led-lampje, usb-sticks, blocnotes, anti-stress ballen en een flessenopener. Stel je als bedrijf de vraag of je als persoon blij zou worden bij het ontvangen van zo’n relatiegeschenk. Een gouden regel is ‘geef iets wat je ook voor jezelf zou kopen, dat maakt de ontvanger blijer’.

Favoriet
PromZ organiseert beurzen en bijeenkomsten voor relatiegeschenken. Het is het platform voor actiemarketing, promotionele producten en diensten in Nederland. Pennen blijven het meest populair en is volgens kenners het beste promotionele item. Pennen worden gebruikt en een bedrijfslogo blijft daardoor constant in beeld. Op nummer twee staan rolletjes pepermunt. Ofschoon het met logo bedrukte wikkel geen lang leven heeft, is snoep een gewaardeerd relatiegeschenk. Pepernoten scoren ook goed in ons Speculaaslandje. Topgiving.nl heeft nog veel meer ‘give a haves’. Parfumbedrijven hebben al jaren een altijd aardig relatiecadeautje ontwikkeld. Kaartjes in tijdschriften waarbij de lezer gratis een parfum vleugje kan opsnuiven.

Relatiegeschenken bieden de mogelijkheid om gericht een boodschap aan (potentiële) klanten over te brengen. Wat is de agenda achter de boodschap? Bulk relatiegeschenken zijn giveaways en zijn daarom branded cadeautjes.