Steeds meer scepsis over Black Friday | PromZ

Steeds meer scepsis over Black Friday

Elk jaar publiceren we wel iets over Black Friday. Verleden jaar lieten we allerlei initiatieven zien die onder de naam ‘Green Friday’ plaatsvinden. Gelukkig heeft de Nederlanders in de gaten dat de enorme kortingen die verschillende merken geven, vaak een wassen neus zijn. Zo geeft slechts 22,9% van de Nederlandse consumenten aan zonder twijfel te geloven dat aanbiedingen ook écht goedkoper zijn, terwijl 43,8% sceptisch is. De resterende 28,3 procent verhoudt zich neutraal ten opzichte van de aanbiedingen.*

Dirk Mulder, sector specialist Trade en Retail bij ING deelde recentelijk onderstaand stuk:

De constante focus op korting jaagt winkeliers in een race naar de bodem. De winstmarges slinken, terwijl de druk om nóg goedkoper te zijn dan concurrenten steeds groter wordt. Ook buiten dagen als Black Friday om. Voor winkeliers kan dat voor een financiële harde dobber zorgen.

Maar de echte prijs van Black Friday wordt betaald door het milieu. Denk aan de bergen verpakkingsafval, de impact van snelle leveringen en de stroom retourzendingen. Al die extra vrachtwagens en bezorgbussen zorgen voor onnodige CO2-uitstoot. Daar komt bovenop dat een groot deel van de (impuls)aankopen ongebruikt in de kast belandt, of zelfs direct op de afvalberg. Dat zorgt voor ongewenste verspilling van materialen en energie. Dit staat haaks op de noodzaak om bewuster te consumeren.

In deze bewustzijnsverandering hebben winkeliers een belangrijke rol. Door bijvoorbeeld in te zetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Of door de dag juist te gebruiken om duurzaamheid te promoten. Zo draait winkelketen Dille & Kamille het om, bij hen is het geen Black Friday maar Green Friday. Op Green Friday sluiten zij de winkels én webwinkels en gaan ze met medewerkers de straat op om zwerfafval op te ruimen. Het is de hoogste tijd om de koopdrift te stoppen en bewuster te gaan winkelen. De kortingenshow van Black Friday moet niet langer een feestje van verspilling zijn. Maar juist een dag waarop retailers duurzaamheid en het maken van bewuste aankoopkeuzes centraal stellen. Het zou mooi zijn als meer bedrijven kiezen voor een duurzaam alternatief tijdens Black Friday.

Wij snappen helemaal niets van Black Friday. Zelfs onze branche begint er aan mee te doen. Ik zag meerdere leveranciers aanbiedingen doen van allerlei promotionele producten. Blijf toch weg bij die prijsrace naar de bodem. Verzin een goede promotie in plaats van dit creatief-arme uit Amerika overgewaaide fenomeen. Want niemand schiet er iets mee op. Doet niets voor je merk (is vaak zelfs negatief) en is slecht voor het milieu. Terwijl een goed bedachte promotie met een mooi product je merk ondersteunt, merktrouw vergroot en de aankoopfrequentie kan doen stijgen. Ik zou het wel weten!

*Bron: onderneming.nl