WhatsApp en actiemarketing; gaat dat samen? | PromZ

WhatsApp en actiemarketing; gaat dat samen?

Met bijna tien miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp een interessant middel om consumenten direct te benaderen. Je kunt er tekst, links, geluid en beeld – zelfs video’s – mee versturen. Mooier kan je het je bijna niet voorstellen. Het is goedkoop, snel, persoonlijk en de ontvanger hoort een geluidje of trilling, als je bericht binnenkomt. Vrijwel niemand kan zich dan beheersen om niet te kijken van wie het bericht is en wat erin staat. Bovendien kan de ontvanger direct responderen.

Toch is WhatsApp geen massa medium.

Als je niet in de contactlijst van de ontvanger staat, moeten zijn instellingen wel berichten van onbekenden toestaan. Dus om WhatsApp in te zetten het is belangrijk om wèl in zijn of haar contactenlijst te komen. En dat is dan meteen een mooie uitdaging als je WhatsApp en actiemarketing serieus neemt. Hoe krijg je iemand zo ver om je toe te voegen?

Die beperking is ook een sterk punt.

Het biedt de mogelijkheid om zeer gericht te communiceren. En als je ervoor zorgt dat je berichten relevant zijn voor de ontvanger, kan het een zeer waardevolle toevoeging zijn aan je CRM-activiteiten. Maar houd er rekening mee, dat een snel medium als WhatsApp ook om een snelle reactie op vragen en opmerkingen vraagt.

WhatsApp en Actiemarketing kennen ook veel goede voorbeelden

Voor een automobielbedrijf, bijvoorbeeld, is WhatsApp een heel handig middel. De klant vindt het prettig om een bericht te krijgen als hij zijn auto kan ophalen na een servicebeurt. Hij zal daarom het nummer van zijn dealer zondermeer willen opnemen in de contactenlijst van zijn smartphone. En dat schept voor de dealer de mogelijkheid om hem via WhatsApp ook heel gerichte commerciële aanbiedingen te doen.

Houd altijd de regels van actiemarketing in de gaten

Door het opbouwen van een verzendlijst kun je maximaal 250 mensen een identiek bericht sturen. Om het persoonlijker te maken kan je meerdere lijsten samen te stellen, waarbij je rekening houdt met bepaalde overeenkomsten. De dealer kan bijvoorbeeld een lijst aanleggen met mensen die een bepaald model auto hebben van een bepaald bouwjaar. Zo kan je een aanbod beter afstemmen op de persoon achter de WhatsApp.

Er is wel een hele diepe valkuil.

Overkill. Want als de klant te veel WhatApp’jes van zijn dealer ontvangt, zal hij snel afhaken. WhatsApp is toch eigenlijk het privédomein.