'Voor Jumbo zijn ze het pareltje van de overname' | PromZ
'Voor Jumbo zijn ze het pareltje van de overname'

‘Voor Jumbo zijn ze het pareltje van de overname’

De actie met de Sinterklaasboeken van Douwe Egberts bij C1000 (en nu ook Jumbo) vierde dit jaar zijn 10-jarig jubileum. DE’s promotiemanager Govert Verbeek gelooft dan ook in de kracht van herhaling.

Douwe Egberts draagt de Sinterklaasperiode een warm hart toe, evenals het bevorderen van voorlezen
en lezen om de woordenschat bij kinderen te vergroten. Het koffiemerk combineert deze twee met de
Sinterklaasboeken, die steevast worden geschreven door een drietal bekende Nederlanders. Dit jaar voor het tiende jaar.

Musical

Prinses Laurentien schreef dit jaar het verhaal ‘Pietje Pienter pakt uit’, een Sinterklaasverhaal met als thema ‘duurzaamheid’. Dit verhaal is ook vertaald in een Sinterklaasmusical voor kinderen van de basisschool. Het is voor het eerst dat er een musical werd gemaakt van een Sinterklaasboek van Douwe Egberts. De liedjes uit de musical zijn gecomponeerd door Majel Lustenhouwer, bekend van onder andere ‘Kinderen voor Kinderen’. “Wij zijn blij met het gekozen thema van duurzaamheid, wat ook voor ons erg belangrijk is. En het samenwerkingsverband met Stichting Lezen & Schrijven – opgericht door prinses Laurentien – is onderdeel van ons MVO-programma”, aldus Luc Van Gorp, algemeen directeur Douwe Egberts.

Duurzaamheid

Vanwege het thema duurzaamheid had prinses Laurentien dit jaar een bijzondere rol. Naast haar ere-voorzitterschap van de Stichting Lezen & Schrijven is zij ook oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. Doel van deze stichting is om duurzame besluitvorming te bevorderen. Dit gebeurt via dialoogsessies tussen besluitvormers en kinderen. Hun onbevangen vragen, verfrissende meningen en verassende ideeën werken inspirerend voor besluitvormers om ingewikkelde dilemma’s op te lossen, aldus deze stichting. Laurentien van Oranje: “Ik moedig docenten en ouders aan om in de klas aan de hand van Pietje Pienter de dialoog aan te gaan met de kinderen.”

800.000 boeken

Naast Prinses Laurentien van Oranje, zijn Najib Amhali en Ivo Niehe de andere auteurs van de twee Sinterklaas-boeken. Het boek van Ivo Niehe ‘Sinterklaas en de lege tonnen’ was verkrijgbaar vanaf 20 november. ‘De Ontvoering van de Hoofdpiet’ van  Najib Amhali vanaf 27 november. Beide boeken waren in alle C1000 en Jumbo Supermarkten verkrijgbaar bij diverse producten van Douwe Egberts en Pickwick. In totaal gingen er in drie weken tijd zo’n 800.000 boeken bij 650 winkels van C1000 en Jumbo over de toonbank.

Partnership

Al tien jaar lang is DE’s promotiemanager Govert Verbeek de drijvende kracht achter deze actie. En al tien jaar achtereen loopt deze actie alleen bij C1000 (en dit jaar door de overname nu ook bij Jumbo). Douwe Egberts voert geregeld acties uitsluitend bij één supermarktorganisatie, zoals bijvoorbeeld Superunie. Verbeek: “Wij gaan met de retailer graag een langdurig en exclusief partnership aan. Iedere retailer heeft daarmee zijn eigen actie waarmee hij zich dan dus ook echt kan onderscheiden van de concurrentie. Als fabrikant zijn wij gast op de winkelvloer. Als gast doen wij een voorstel, en als dat in goede aarde valt kun je er samen aan werken om voor beide partijen de beste exposure te realiseren. De samenwerking met C1000 is al jaren heel hecht. Zodra Sinterklaas het land uit is, zitten we alweer met hen om de tafel om de Sinterklaasactie van het volgend jaar te bespreken. Jumbo noemde de actie met de Sinterklaasboeken zelfs het pareltje van de overname, dat illustreert toch wel de kracht van deze actie.”

Loyaliteit

“Tien jaar geleden was deze actie een, zeg maar, normale promotionele actie. Ik geloof in herhaling en doorborduren op een thema. Daarmee wordt een actie alleen maar sterker en groter, en daar zijn de
Sinterklaasboeken een goed voorbeeld van. Het is voor DE een kostbare actie, maar hij scoort op loyaliteit bij de consument en bij de retailers.” “Ook de winkeliers omarmen deze actie,” vervolgt hij. “C1000 gebruikt deze actie als voorbeeld van hoe krachtig de samenwerking tussen retailer en fabrikant kan zijn. Hoe lang we nog doorgaan met de Sinterklaasboeken? We gaan door zolang de actie wordt gewaardeerd en effect genereert. Ik hoop en verwacht dat dit nog lang het geval zal zijn.”