Een notitieblok is privé | PromZ
Een notitieblok is prive

Een notitieblok is privé

Wat is het nut van een huisstijl? Eigenlijk moeten we het bedrijfstijl of ondernemerstijl noemen. Doen we dat voor onszelf of voor de buitenwereld? En welke kantoorartikelen óf geldt dat ook voor het meubilair, stoffering en werkkleding?

Noodzaak

Door het hebben van een eigen stijl presenteert een bedrijf zich. Voor de mensen die er werken betekent het een saamhorigheidsgevoel. Ik ben een onderdeel van dit bedrijf. Het geeft identiteit. Hetzelfde geldt voor de buitenwereld. Een bedrijf dient herkend te worden. Brandmarketing is de meest belangrijke vorm van reclame. Het product of dienst wordt pas verkocht als het merk geaccepteerd is.

Een blauwe enveloppe is van de belastingdienst. Als één envelop opvalt is het de belastingenveloppe. Maar er zijn meerdere iconische voorbeelden te noemen waarbij de stijl van een onderneming direct herkend wordt. Het zijn de bedrijven met sterke merknamen. Dat gebeurt niet vanzelf. Een stijl moet goed doordacht zijn ontworpen. Het moet aanspreken en groeien. Herhalen en consequent in alle bedrijfsfacetten doorgevoerd worden. Een logo, woord of beeld moet direct de associatie met het bedrijf opleveren. Eigen briefpapier en eigen notitieblokken ontwerpen is daar een onderdeel van.

Schrijfblok

Notitieblokken worden nog steeds gebruikt. Handig voor snelle aantekeningen. Er zijn mensen die de volgeschreven bladen laten zitten en nooit verscheuren. Na een periode vormt het een aardige geschiedenis. Een kantoor dagboek van opmerkingen, tekeningen, verwachtingen en berekeningen. Een notitieblok is privé. Dit in tegenstelling tot het digitale notitieblok. Dat wordt bewaard in de cloud en verdwijnt uit de privésfeer. Het opschrijfboek is uniek en persoonlijk. Het enige bedrijfsmatige is het logo wat op elke blad linksboven onuitwisbaar aanwezig is.

Relatiegeschenk

Geef de notitieblokken weg. Aan klanten, partners in een handig formaat zoals A6 of A7 formaat. Kan zo in de binnenzak. Het notitieblok wordt een visitekaartje. Gecombineerd met een pen of potlood wordt het een geliefd product. Zorg wel dat op elk blad een logo staat en niet alleen op de voorflap. Bij elke aantekening komt het bedrijf in beeld als memorie.
Mijn notieblok gaat weer in de lade. Morgen kunnen we lezen wat gisteren belangrijk, opvallend of niet interessant was. Het staat vol met zaken die niet mogen worden vergeten.