What you see is what you get | PromZ

What you see is what you get

"CHANTAL PATERS VAN AMIGO PROMOTION HOUDT VAN DUIDELIJKE EN MAKKELIJKE COMMUNICATIE"

Chantal Paters kreeg al vroeg in haar carrière de kans om leiding te geven en greep deze met beide handen aan: in 2019 werd ze eigenaar van Amigo Promotion. Met klanten als McDonalds, Pathé, YouTube, Ben & Jerry’s en haar favoriet Feyenoord, gaat dat haar niet slecht af. Ze houdt van de vrijheid die het ondernemen haar geeft te beslissen en spontane ideeën vorm te geven. Toch hangt ze haar identiteit er niet aan op. Haar Drentse aard - doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg houdt haar met de voeten stevig op de grond en racend op de motor laat ze haar werk makkelijk van zich afglijden. Goedlachs en zonder opsmuk vertelt ze aan de eettafel van het kantoor in Meppel haar verhaal.

Wat is de geschiedenis van jou en Amigo?
“Amigo Promotion werd in 1989 in Enschede opgericht door Martin de Vries. Hij ging, zoals gewoon was bij een ouderwets relatiegeschenkenbedrijf, met pennen en aanstekers langs de deuren en een tijd lang deed hij op deze manier goede zaken. Toen het op een gegeven moment minder goed ging hebben Lex van den Bosch en Karin Esman van Allgifts en The COW Company het bedrijf van een faillissement gered door het over te nemen. Maar omdat zij te druk waren met de andere bedrijven hebben ze Amigo niet verder uitgebouwd. Ik werkte toen net bij The COW Company als marketingmedewerker. Toen ook de wegen van Lex en Karin zich scheidden vroeg Karin mij of ik mee wilde naar Amigo en dat heb ik gedaan.” 

Geld verdienen
Wat heb je gestudeerd?
“Ik studeerde Small Business and Retail Management in Zwolle. Mijn stiefbroer Janick werkte indertijd voor The COW Company en als hij thuis vertelde over de producten waar ze mee bezig waren en de sfeer binnen het bedrijf klonk dat altijd heel tof, dus toen ik een stage zocht heb ik hen aangeschreven. Marketing sprak me aan. Hoewel een docent op school ooit had gezegd dat ‘als je snel veel geld wilt verdienen je een boek moet schrijven om lezingen over te geven’...dat is er nog niet van gekomen… Dus ik ben daardoor meteen in de branche terecht gekomen en gebleven.”

Hoe verging het je vervolgens bij Amigo?
“We deden in het begin vooral wat kleinere ‘herhaal orders’ van bedrijven in het klantenbestand, dus de pennen en agenda’s en dergelijke. Ik wilde daar verandering in brengen omdat het veel werk was voor weinig geld. Met de komst van webshops had deze manier van werken eigenlijk geen bestaansrecht meer. Dus ik wilde graag aan de slag om de website te verjongen, maar dat matchte niet met de producten die we verkochten. Bij The COW Company had ik met mooie, veelal custom made producten en leuke klanten kunnen werken en ik wilde bij Amigo ook met verve kunnen vertellen over wat we maakten. Al snel kreeg ik de kans om mijn ideeën te gaan uitwerken. In 2019 trok Karin zich hele- maal terug en mocht ik het overnemen.”

Leidinggeven
Heb je getwijfeld?
“Geen seconde! Eindelijk mocht ik zelf beslissen en dat vind ik heel fijn. Ik wilde altijd al meer vrijheid dan werken voor een baas. En ik zag waar er kansen lagen. Je zult moeten investeren en jezelf goed neerzetten en presenteren als je grotere klanten wilt. Maar verder is het echt geen hogere wiskunde… Als distributeur koop je pas in als je orders binnen hebt. Dat is relatief risicoloos. Ik hoef bijvoorbeeld bijna nooit voor te financieren.”

Heb jij het ondernemerschap van huis uit meegekregen?
“Mijn vader was politieagent op de motor dus dat is iets heel anders, maar hij was ook wel handig met computers. Hij heeft een eigen softwarepakket geschreven en een klein eigen bedrijfje gehad. Misschien heeft dat me beïnvloed? Maar wat ik in elk geval heb geleerd is dat ik hard moest werken voor alles wat ik wilde.”

Vind je het leidinggeven leuk?
“Ja, het zelf kunnen beslissen. En we werken nu met zo’n leuke club bij elkaar, het is gewoon hartstikke gezellig. We gunnen elkaar alles en werken hard. Maar, en dat is de andere kant van een eigen bedrijf runnen, ik heb wel veel gedoe gehad met personeel. Ik werk graag vanuit vertrouwen: het voelt goed dus begin maar! Ik ga af op een onderbuikgevoel en de gedachte ‘als je dit wil kun je het’. Maar het blijkt soms ingewikkelder dan ik denk. Tijdens de bedrijfsovername van Amigo was er bijvoorbeeld een personeelslid dat een jaarcontract had en meteen de ziekte- wet in ging. Dat is heel lastig. Daarna had ik een medewerker die ontslag nam toen ik zwanger was en heb ik tot een week voor de bevalling doorgewerkt… Toen dat soort zaken een aantal keer was gebeurd is mijn man hier gaan werken. Als er iemand met dezelfde ambitie in het bedrijf staat is hij het wel! En m’n stiefbroer Janick werkt ook voor Amigo. Dus”, gaat ze lachend verder, “zij moe- ten wel hun best doen, anders hebben ze heel vervelende verjaardagen…

We zijn nu een hecht team met z’n vijven dus elke toevoeging heeft zowel grote impact op de sfeer als op het ondernemen zelf, want als het niet werkt moet ik me met andere dingen gaan bezighouden.”

Kort lontje
Wat zijn jouw goede en minder goede eigenschappen?
“Ik ben erg ongeduldig, echt iemand met een kort lontje. Ik kan boos worden maar ben ook heel snel weer blij. Wat goed is, is dat ik snel kansen zie. Ik denk vaak iets verder en zie hoe ik iets naar een kans om kan buigen.”

Hoe kom je aan je ideeën?
“Voorheen was ik er heel erg naar op zoek maar nu komt het meer op ons pad. We lopen ergens tegenaan wat de potentie heeft om verder te ontwikkelen. We stellen onszelf de vraag of we het product kunnen opleuken, zoals bijvoorbeeld kerstballen. Ze zijn vaak van glas dus daarin ben je beperkt wat betreft opdruk en dergelijke. Dan gaan we brainstormen: met welk materiaal kunnen we andere details toevoegen? Het zijn vaak de trends die we zien in de detailhandel, waarbij we proberen dat net een stapje voor, of net anders te zijn. Soms ben je ook te vroeg met producten en moeten mensen eraan wennen waardoor het aanvankelijk niet zo goed verkoopt.”

Hoe gaan jullie om met concurrentie?
“Als ik niet oppas kan ik me daar hele- maal blind op staren, dan zie ik iets en denk ik ‘wow, zij maken mooie dingen en wat hebben zij mooie klanten…, dat wil ik ook!’ Het gaat hier het beste als ik daar niet mee bezig ben en we ons eigen ding doen. Er zijn zoveel mooie bedrijven en leuke klanten...

Wat mij wel opvalt is dat sommige leveranciers een houding tegenover hun afnemers hebben alsof het een privilege is daar te kopen. Je krijgt een korting als je veel koopt. Wat je zo in de hand werkt is dat grote bedrijven korting krijgen terwijl ‘de kleintjes’ daar niet in mee kunnen zodat het oneerlijke concurrentie in de hand werkt. Alsof je moet bedelen om hun spullen aan te bieden... Voor mij is dat de omgekeerde wereld en ik schop hier al 15 jaar tegenaan. Inmiddels zijn wij ook groter geworden en doen we heel veel zelf.”

Netflix
Over leuke klanten gesproken, hoe is Netflix op jullie pad gekomen?
“We bellen niet uit, we worden benaderd via de website en gevonden door onze leuke producten. We zijn recht door zee, en veel bedrijven vinden dat prettig en komen terug. Zo heeft Netflix ons benaderd voor promotie van de serie “Ferry” en de documentaire Snelle. We maken indruk door onze goede visuals, het meedenken en onze snelheid en flexibiliteit. Voor Netflix betrof het een levering met heel weinig tijdmarge, dus dan stap ik in de auto en breng ik het zelf. Dat is soms net dat stapje extra dat de doorslag geeft. Vorig jaar moest er iets geleverd worden voor Philips en dat was op de dag na ons teamuitje. Een beetje vermoeid zijn we op zaterdag in de auto gestapt naar Amstelveen om te leveren… We hebben lichte en makkelijke communicatie met onze klanten. Zo hebben we ook een heel fijne samenwerking met Remia waarvoor we veel kerstornamenten maken.”

Kun je nog wat producten noemen?
“Een product dat bij veel klanten erg aanslaat zijn onze op maat gemaakte puzzels met daarop het gebouw, de bedrijfsprocessen en het personeel op een grappige manier getekend. De cartoonist waarmee we samenwerken maakt er elke keer iets heel leuks van. Dit heeft niemand anders en het maakt echt indruk. Het is leuk en creatief werk om een basic saai product leuk te maken, zoals ook de snowglobes, die ouderwetse schudbollen, die we aanbieden in allerlei varianten. Met kleur en design en een mooie verpakking kun je heel veel kanten op. Voor mij is een promoproduct vaak te schreeuwerig. Persoonlijk gebruik ik het eerder als een logo of opdruk wat bescheidener zichtbaar is. Kijk, de McDonald’s onesie die daar hangt is grappig en kan ik thuis op de bank aan, maar als ik ga padellen trek ik een promo hoodie aan die mooi ontworpen is maar wat min- der opvalt. Het grappige is dat mensen dan vaak vragen welk merk het is. Wij lijken ook een ander koers te varen dan veel andere bedrijven in de branche. Het lijkt alsof we een beetje tegen de stroom in varen.”

Hoe sta jij tegenover duurzaamheid?
“Laten we het niet mooier maken dan het is: als je echt duurzaam wil, moet je geen promotionele items kopen of verkopen. Maar als een product echt leuk is, is het geen rotzooi, gaat het lang mee en wordt het gebruikt. Iets minder strooigoed zou natuurlijk goed zijn. Ik denk dat we met z’n allen ons best doen om de industrie duurzamer te maken. En er is wel veel greenwashing en dat gaat ten koste van de branche. Ik presenteer mezelf niet op die manier want ik geloof daar niet in. Wat trouwens wel merkwaardig is: juist de meest vervuilende industrieën geven niets meer weg aan personeelsgeschenken omdat het niet duurzaam zou zijn.”

Flexibel
Welke doelstelling heb je met Amigo?
“Vroeger was mijn doel om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden. Maar met grote klanten en opdrachten kun je ook grote problemen krijgen als het te snel gaat. Nu wil ik op een duurzame manier groeien, dan is het ook solide. Ik heb geen strategie of lange termijnplan. Ik vind dat de wereld zo snel verandert dat je niet lang vooruit kan plannen. We zijn als bedrijf erg flexibel en juist daar ben ik een grote voorstander van. Met corona bijvoorbeeld konden we direct onze strategie omgooien en hebben we een heel nieuwe en leuke doelgroep aangeboord gericht op HR. Als je vasthoudt aan een dichtgetimmerd plan of als je met veel personeel werkt is het veel lastiger om spontane ideeën uit te werken. Nu kunnen we alle kanten op. Mijn strategie is dat ik de kan- sen die zich voordoen wil kunnen aangrijpen.”

       

Wat geeft jou energie?
“Kinderen die doorslapen! Ik begrijp de laatste tijd heel goed dat er weinig vrouwelijke ondernemers zijn, want het is best pittig met kleine kinderen… Ik heb twee jongens, een van drie jaar en een van tien maanden. De jongste sliep niet goed door dus het afgelopen jaar was ik ’s nachts regelmatig uren op. En als er iets voorvalt op het kinderdagverblijf, bellen ze mij. Er was weinig ruimte om door te stomen, me volledig op Amigo te focussen, om te vernieuwen, maar dat komt nu wel weer, nu ik weer een beetje slaap.

Het relativeert je werk ook wel weer: we leveren promotionele producten, geen medicijnen! Het is maar werk… om 17.00 heb je een ander leven en dat is wat er echt toedoet. Als ik thuis ben wil ik ook niet meer over werk praten. We hebben het hier op kantoor gelukkig heel leuk met elkaar, maar moeten werk ook niet belangrijker maken dan het is. We zullen voor iedere klant ons best doen maar de bottom line is dat de kerst ook doorgaat als de kerstballen een keer niet op tijd geleverd kunnen worden...”

Wat staat er op jouw visitekaartje?
“Gewoon Chantal Paters. Ik wil ook wel eens kunnen zeggen ‘dat ga ik even aan mijn manager vragen’. Ik ben ook niet het gezicht van Amigo: wij gezamenlijk zijn Amigo. Soms denk ik dat ik me vaker zou moeten profileren op het vrouw én eigenaar zijn, maar dat past niet erg bij mij. Dat zit niet in mijn aard.”

Feyenoord
Wat zijn je hobby’s?
“Die had ik ooit toen er tijd was… Vroeger fitneste ik veel, vooral met gewichten trainen, maar dat schiet er als eerste weer bij in. Ik ga heel graag naar Feyenoord, daar maakt het niet uit wie je bent en wat je doet, dat vind ik zo leuk… Feyenoord is ook een klant van ons dus eigenlijk heb ik het hoogst haalbare al bereikt! Als mijn werk zo aansluit bij wat ik leuk vind, bij m’n interesses, dan is het natuurlijk het allerleukst. Verder rij ik graag op de motor. Mijn vader was motoragent en ik ging vaak achterop en dat vond ik fantastisch. Ik hou van de snelheid, het ultieme gevoel van vrijheid. Het gevoel als dat je net je autorijbewijs hebt gehaald en je voor het eerst in je eigen auto stapt…dat gevoel heb ik op de motor elke keer. Gasgeven en het hoofd leeg laten waaien.”

Wat was je geworden als je dit niet was geworden?
“Als ik met Amigo stop dat wil ik best met een hogedrukspuit gebouwen schoonmaken. Van filmpjes daarvan word ik helemaal zen! Een taak die je afmaakt, dat is bevredigend. Onze projecten zijn nooit helemaal af natuurlijk.”

Heb je nog iets anders voor ogen?
“Rentenieren op Aruba… maar voorlopig nog niet!”