PromZ Magazine 2-2018
10 Niet de dominee of de pastoor, maar merken bestijgen in deze tijd steeds vaker de kansel. Uiteraard is een bedrijf of merk commercieel. Maar steeds vaker verlangen consumenten dat bedrijven iets terugdoen voor de maatschappij. Douwe Egberts heeft al dertien jaar de Burendag. Aviko begon vorig jaar met de Buurttafel. Samen een kop koffie drinken, met de buren een aardappeltje prikken – de sociale cohesie bevorderen; wat doet het voor je merk? Merken zoeken communicatiemomenten om op te kunnen vallen Merken als de nieuwe kerken? TEKST: ALLARD FREDERIKS E en bakkie troost. Kun je als koffiemerk meer doen dan alleen bonen verkopen? Douwe Egberts claimt als merk sinds jaar en dag de gezelligheid en het samen delen van bijzondere momenten. Al in 2006 zette het merk die claim actiematig kracht bij met de Burendag. Dit jaar vindt alweer de dertiende editie plaats. Aviko introduceerde vorig jaar in april de Buurttafel. Een initia- tief dat de nodige overeenkomsten vertoont met de Burendag. Beide merken willen buren met elkaar in contact brengen. Ook dit jaar weer gaf het aardappelmerk veertig Buurttafels weg aan consumenten die zich hadden aangemeld. De winnende straat of buurt krijgt bezoek van een Aviko Foodtruck, waarna ze aan een langgerekte buurttafel kunnen genieten van een compleet verzorgd arrangement met eten en drinken. Steentje bijdragen Mensen dichterbij elkaar brengen doordat ze samen eten en samen plezier beleven, dat is wat de Buurttafel beoogt, stelt senior brand manager Ingeborg Blaauw van Aviko. Juist in deze individualistische maatschappij voelen veel mensen de behoefte
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5