PromZ Magazine 2-2018

14 In de zoektocht naar het juiste promotionele product of geschenk is inspiratie nooit weg. Zeker niet met kerst op komst. Maar wat willen uw relaties en werknemers in 2019? Hoe ziet het leven in de Nederlandse huishoudens er dan uit? Trendwatcher Adjiedj Bakas schetst de belangrijkste ontwikkelingen en trends waar u op in kunt spelen. TEKST: MARJOLEIN STRAATMAN Van biggetje tot vramilie-gevoel I n het nieuwe jaar moet u niet raar opkijken van big- getjes die overal opduiken. Volgens de Chinezen bevin- den we ons dan in het Jaar van het Zwijn. De gekrulstaarte diertjes kunnen verschijnen in allerhande (promotionele) producten, of kunst. Ook eten we ze op. In smakelijke paté’s, bijvoorbeeld. Dit is althans de verwachting van Adjiedj Bakas. Hij adviseert als trendwatcher al geruime tijd bedrijfsleven en overheid en deelt jaarlijks zijn verwachtingen in boekvorm met de wereld. Dit jaar komt zijn boek Trends 2019 uit. “Periode van Post-Truth” Het Jaar van het Zwijn heeft ook grotere trends dan die van de biggetjes voor ons in petto. In 2019 breekt volgens Bakas wat hij “het tijdperk van Post-Truth” noemt aan. Met deze term bedoelt hij dat alles wat tot nu toe als waarheid wordt aangenomen op losse schroeven komt te staan, of toch op zijn minst onderwerp is van een kritischere blik. “Al enige tijd is er een tegenbeweging gaande in underground media in de klimaatdiscussie. Er is een groep die stelt dat het de laatste jaren juist kouder is geworden in plaats van warmer, en dat er een ijstijd nadert. Die beweging wordt meer mainstream. Daarnaast komt er een grote reactie op de volgens sommigen te ver doorgeschoten politieke correct- heid. Onder Post-Truth versta ik verder dat Nederlanders meer zelf willen uitzoeken wat goed voor hen is, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid. Ze plaatsen meer vragen bij vaccins en aangeraden therapieën en hebben meer aandacht voor alterna- tieve geneeswijzen. Die krijgen ook meer voet aan de grond bij de (medische) gevestigde orde.” Natuur Begrippen als onthaasten en ontstressen krijgen in 2019 meer aandacht, zegt Bakas, want de noodzaak om ons te ontdoen van spanningen en prikkels is groter. “We zijn veel te gestrest en gaan de natuur herwaarderen. In mijn boek noem ik dat het Bosbad. Het Bosbad Shinrin-yoku is een Japanse filosofie die spreekt van energie opdoen in de natuur en door het aanraken van bomen. Ik verwacht ook dat mensen vaker het strand en de zee opzoeken om op te laden. En we gaan meer zwemmen in 2019, eveneens vanwege het kalmerende effect.” Om dezelfde reden neemt wellness volgens Bakas een verdere vlucht. Uitstapjes naar spa’s en wellnessoorden zijn natuurlijk al enige tijd een geliefde bezigheid van de Nederlander en dat blijft volgens Bakas zo. Maar daarnaast wordt de eigen badkamer steeds meer een toevluchtsoord om te ontstressen. Een goede trend ommet promotionele producten en relatiegeschenken op in te spelen. “Ook massage-artikelen zijn goede cadeautjes. Er komt meer behoefte aan in een tijd waarin mensen worden opgeslokt door Netflix en ze naar de fysiotherapeut gaan voor een massage omdat ze niet meer worden aangeraakt.” Rollende Japanners In Japan zag Bakas een van de laatste trends in ontstressen. “Hier wikkelen mensen zich in een grote doek en rollen ze vervolgens over de grond. Dit doen ze ook vóór vergaderingen. Zo’n doek, waarop je prima je bedrijfslogo kunt laten drukken, lijkt me hart- stikke leuk als geschenk.” Hij vervolgt: “Veel mensen zijn diep ongelukkig in een kantoor- tuin en ervaren daar te veel impulsen tegelijkertijd. In Amerika Trendwatcher Adjiedj Bakas over 2019: Inspiratie voor het kerstpakket of eindejaarsgeschenk

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5