PromZ Magazine 2-2018

z 2018 - nummer 2 - www.promz.nl 23 Kerstpakketten 2018: wat moet er in? 9 Kerstpakketten personaliseren? Neem bijvoorbeeld personalisering van kerstpakketten, het mogelijke antwoord op het probleem dat voorkeuren per persoon kunnen verschillen. Aan de beursbezoekers is gevraagd of zij het ten algemene belangrijk vinden dat kerstpakketten kunnen wor- den afgestemd op het geslacht en de leeftijd van de ontvanger. Ruim de helft van de respondenten vindt dit heel belangrijk, met name de groep die jonger is dan 45 jaar. Een kleine minderheid vindt dit niet belangrijk, de rest oordeelt neutraal over het perso- naliseren van kerstpakketten. Duidelijk is dat de waardering voor een ontvangen kerstpakket toeneemt als het beter is afgestemd op de ontvanger. Hoewel het onderzoek niet voor 100% hard maakt wat jongeren respectievelijk ouderen en vrouwen respectievelijk mannen in het algemeen mooi of niet mooi vinden, lijkt het voor inkopers van kerstpakketten zeker de moeite waard om na te gaan wat de persoonskenmerken van het personeelsbestand zijn van het bedrijf waarvoor kerstpakketten ingekocht moeten worden. Het vergt misschien wat meer voorbereiding en meer werk, maar gelet op de hogere waardering van de ontvangers is het zeker de moeite waard om dit te overwegen. Een beetje een ‘feestje’ Het kerstpakket zo goed mogelijk afstemmen op de wensen van de ontvanger kun je natuurlijk ook doen met een eigen keuze- concept: een kerstpakket dat bestaat uit een geschenkbon of een code waarmee de ontvanger via internet iets naar eigen keuze kan bestellen. Zo’n concept kun je dan nog wat aankleden door er bij het cadeau doen ook wat fysieke producten aan toe te voegen. Het PromZ.live onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat als je kiest voor een eigen keuzeconcept, je met méér moet aankomen dan alleen een envelopje met een coupon erin, wil het een beetje aantrekkelijk voor de ontvanger zijn. Het moet een beetje een ‘feestje’ zijn om zo’n geschenk te krijgen. Aan de respondenten is specifiek gevraagd wat men van eigen keuzeconcepten in het algemeen vindt. Bijna 40% is er geen voorstander van, ruim een kwart omarmt de keuze-concepten en een derde wil het liefst een combinatie van een traditioneel kerst- pakket en een aanvullende keuzemogelijkheid. Het zijn vooral jongeren en vrouwen die zo’n combinatie prefereren. Ouderen geven vaker de voorkeur aan een traditioneel pakket. Deze uitkomsten zijn in lijn met het PromZ Opdrachtgevers- onderzoek 2017 toen er een groei geconstateerd werd in het aandeel van traditionele kerstpakketten, dus pakketten met fysieke producten. Het aandeel daarvan groeide van 48% in 2016 naar 54% in 2017. Er was in 2017 tegelijkertijd een daling van het aandeel van kerstpakketten die alleen een cadeaubon bevatten (van 25% naar 19%) en een stabilisatie van het aandeel van ‘gecombineerde’ kerstpakketten, met fysieke producten én een cadeaubon (aandeel 27%). A-merken en duurzaamheid Er is ook gekeken naar de rol van A-merken in het kerstpak- ket. Het valt op dat naarmate men ouder wordt, het belang van A-merken in een kerstpakket groter wordt (van 10% bij degenen onder 25 jaar tot 35% bij degenen die ouder zijn dan 45 jaar). Het zijn bovendien vooral vrouwen die een hoge waardering voor A-merken hebben. Een opvallende uitkomst is verder dat de waardering van inkopers voor ‘luxe’ pakketten met duurdere A-merken zich vooral concen- treert op het tijdens PromZ.live duurste getoonde luxe pakket ( € 50,-). Met andere woorden, luxe moet ook echt luxe zijn en dat vergt ook een gepercipieerde hoge financiële waarde. Iets is niet luxe als er een lage prijs aan is gekoppeld. Wel is duidelijk dat men duurzaam belangrijk vindt. Dit kan een politiek correcte keuze zijn, maar het is een onmiskenbare ont- wikkeling die duidelijk te zien is in bijgaande tabel. Opvallend hierbij is dat de waardering voor duurzame pakketten bij oude- ren hoog ligt en bij jongeren verrassenderwijze veel lager. De waardering voor duurzame pakketten ligt ook hoger bij mannen dan bij vrouwen. Samenvattend: probeer eens wat te personaliseren als het om kerstpakketten gaat (kijk daarbij naar geslacht en leeftijd van de ontvanger, en zo mogelijk zijn interesses) en zorg voor een aantrekkelijke presentatie, zeker als je met keuzeconcepten werkt (geef nooit een losse coupon als ‘kerstpakket’!). En pro- beer duurzame elementen aan het kerstpakket toe te voegen, daar scoor je momenteel zeker mee bij de meeste ontvangers van een kerstpakket. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5