PromZ Magazine 2-2018

z 2018 - nummer 2 - www.promz.nl 25 9 De decembermaand is nog altijd de geefmaand, ofwel de dank-je-wel maand bij uitstek. Maar zomaar een kerstpakket weggeven, dat kan niet meer. Een kerstpakket moet ergens over gaan, een boodschap overbrengen en de ontvanger een goed gevoel geven. Decembermaand, dank-je-wel maand TEKST: SABINE DOELMAN H et is altijd sneller kerst dan u denkt, tenminste als u uw werknemers en relaties in december wil verrassen met een kerstpakket of eindejaarsgeschenk. Het vergt voorbereiding om zo’n moment goed in te vullen en te gebrui- ken, er moet een verbindende factor inzitten tussen werkgever, werknemer en zijn gezin, dat immers van groot belang is voor de tevredenheid van de werknemer. Een dank-je-wel voor de inzet en samenwerking van het afgelo- pen jaar. Zorg dat u op tijd weet wat u wil en op tijd uw wensen kenbaar maakt bij uw leverancier(s). Hoe meer tijd hij heeft om uw relatie- en kerstgeschenken en kerstpakketten helemaal samen te stellen en te verzorgen, en hoe meer u ervan op aan kunt dat u alles op tijd in huis hebt. Tips Vermijd de kerststress. Ga er nu vast over nadenken wie u iets wil geven, en vooral wat u wil geven. En hoe u het wil geven. Kies een thema. Dat is een goed ‘haakje’ om uw keuze te maken. Met een thema laat u ook zien dat u heeft nagedacht over uw kerstpakket of eindejaarsgeschenk en niet ‘zomaar’ wat heeft ingekocht om cadeau te doen. Alles in en uit de regio is nog steeds trendy. Ambachtelijk is ook echt iets van nu. Pure en eerlijke produc- ten. Geen massaproductie. Oog voor detail, voor mens en milieu. De verpakking kan ook het thema overbrengen. Of het kan het thema zijn: de verpakking is van gerecycled materiaal, of kan weer worden hergebruikt. Duurzaam, bijna al geen trend meer te noemen: duur- zaam is ‘gewoon’. Duurzaamheid is here to stay. Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op de vraag wat zij in dit kader doen en welke strategische maatregelen ze nemen om hun ‘environmental footprint’ zo klein mogelijk te houden. Vertel het verhaal achter het product. Met kerstpak- ketten en eindejaarsgeschenken kun je inhaken op storytelling. Vertel het verhaal achter uw bedrijf, uw merk of uw geschenk. Vertel waarom u het geschenk of pakket cadeau doet. Segmenteer om uw kerstpakket of eindejaarsgeschenken zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de individuen die uw klanten en medewerkers zijn. Dertien in een dozijn is niet meer van deze tijd. Waar we schrijven over kerstpakketten en eindejaarsge- schenken, hebben we het ook over Eigen Keuze-systemen: vouchers/cadeaubonnen die – vaak online – via een inlogcode zijn in te wisselen voor geschenken en belevenissen. Vooral jongeren vinden het fijn om zelf te kunnen kiezen – we leven immers toch best in een individualistische maatschappij. Hoewel de zomer ook opkomt als belangrijk ‘geefmoment’ voor een dank-je-wel, moet je je als werkgever goed rea- liseren dat kerst eigenlijk het enige moment in het jaar is dat je met het hele gezin van je werknemer ‘rondom de keukentafel’ zit. Gebruik zo’n moment! (Lees het interview met Adjiedj Bakas over de trends van 2019 in dit nummer van PromZ Magazine op pag. 14 ev. Zeker weten dat u er goede ideeën uit haalt voor uw kerstpakketten, kerst- en eindejaargeschenken waarmee u eind van dit jaar uw relaties en/ of personeel wil verrassen.) BJF 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5