PromZ Magazine 2-2018
5 2018 - nummer 2 - www.promz.nl PromZ Magazine 19de jaargang, september 2018 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 2x per jaar, nr 2 is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@ hetportaal.com te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abon- nementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via traffic@hetportaal.com te worden doorgegeven. Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Frank de Bruin, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: Coverbeeld: Avi Goodall BC Fotografie, iStockphoto, Hans Tak, Hollandse Hoogte, Luzan Veenendaal. Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Drukkerij Tesink, Zutphen © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 In PromZ Magazine zijn de spaarcampagnes van Albert Heijn geregeld onderwerp van gesprek. Volgens ons is deze supermarkt op dit vlak een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Op het gebied van activaties vervullen ze niet alleen in de retail, maar ook in andere branches, een voortrekkersrol. AH weet wat consumenten willen, wat ze beweegt, en daar handelen ze naar. Ook in dit nummer staat een mooi artikel over AH, de supermarkt die o.a. eco, duurzaam en groen hoog in het vaandel heeft staan. En wat gebeurt er nou net in de tussentijd? AH komt met Hamsterbollies, een zeperd van jewelste voor ’s lands grootste kruidenier, die vroeger claimde op de kleintjes te letten maar nu bij een besteding van maar liefst 40 euro(!) een set van 2 Hamsterbollies cadeau deed (waarmee AH ons inziens toch aangeeft dat je weinig moeite hoeft te doen om er met één keer boodschappen doen 40 euro kwijt te zijn, maar dit terzijde…) Oké, de bollies zijn functionele producten, het zijn geen nutteloze dingetjes, want het zijn balletjes ommee te spelen. Maar als je – zeker als AH – promotionele producten weggeeft waar kennelijk plastic inzit, moet je (ook al is de verdediging terecht) niet tegen de con- sument zeggen dat duurzame alternatieven als rijst, hout of zand (vanwege bacteriegroei bij vochtigheid en warmte…) minder veilig waren, en dat als de bollies gewoon worden gebruikt er niks mis kan gaan. We hebben ze wel eens beter gehoord op het vlak van damage control. Niet ‘mitsen’ en ‘maren’. Trek direct het boetekleed aan! Plastic wordt steeds meer een ‘no go’. En AH is nu juist een van de supermarkten die dat zelf promoot, ook bij de inzet van premiums. Nu al, en niet pas in 2019, zoals een landelijke krant iemand van AH liet zeggen. Alles is altijd wel ergens weer goed voor. AH kijkt voortaan wel weer twee keer uit voordat ze één keer iets doen, en zal de volgende keer hopelijk kritischer kijken met de leverancier van zijn promotionele producten. Hoge bomen vangen veel wind. Imago komt te voet en gaat te paard, en zo weten we nog wel wat uitdrukkingen. Het bedrijfsleven kan ‘leren’ van deze zeperd van AH. Vóór je het weet keert de publieke opinie zich tegen je. Het milieu is steeds meer een sleutelbegrip in alles wat bedrijven en organisaties doen en uitdragen richting consument, ook op het gebied van give away’s, relatiegeschenken en kerstpakket- ten (zie ook elders in dit nummer). Duurzaam is here to stay, schreven we al eens. Neem het serieus. Better safe than sorry. En waarom ook niet als het gaat om duurzaamheid? De zeperd van AH COLOFON COMMENTAAR DOOR KARIN SCHAPER p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5